tiistai 15. marraskuuta 2016

YRITTÄJYYDEN YTIMESTÄ UUTTA VAUHTIA YRITTÄJÄMÄISEEN OPPIMISEEN


Yrittäjyyden ytimessä – yrittäjyyskasvatustapahtuma uudistamassa yrittäjyyden oppimista
YES Varsinais-Suomi ja Varsinais-Suomen Yrittäjät järjestivät Yrittäjyyden ytimessä – yrittäjyyskasvatustapahtuman jo 12. kerran. Tapahtuman kantavana teemana oli suomalaisen koulutuksen muutos ja uudistuminen, erityisesti yrittäjyyskasvatuksen näkökulmasta. Paikalla oli noin 130 edustajaa kaikilta koulutusasteilta. Tapahtuma oli rakennettu asiantuntijaluentojen sekä yhteisöllisyyttä hyödyntävien eri kouluasteiden työpajojen kautta. ”Tapahtumapaikaksi oli valittu Turun ammatti-instituutin yrittäjyyskampus Wisio esimerkkinä tulevaisuuden yrittäjyyden oppimisympäristöistä”, kertoi YES Varsinais-Suomen aluepäällikkö Johanna Vainio sekä Turun ammatti-instituutin yrittäjyysvalmentajat Jaana Åkerroos ja Anna-Maija Lassila.

Suomen Yrittäjistä koulutusasioiden päällikkö, Mika Tuuliainen pohjusti työelämän muutosta sekä sitä, millaista osaamista pk-yritykset tarvitsevat tulevaisuudessa? ”Työelämän tulevaisuuden muutoksen taustalla on kaksi merkittävää megatrendiä: globalisaatio ja digitalisaatio. Esimerkkinä kaupan alalla kyseiset trendit näkyvät verkkokauppa liiketoiminnan kasvuna. Sähköiseen liiketoimintaan suuntautuneita yrityksiä on Suomessa kuitenkin vähän. Sähköinen liiketoiminta kuitenkin mahdollistaisi alan pk-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen. Erityisesti asiakas- ja kuluttajakäyttäytyminen on muuttunut. Kivijalkaliikkeet toimivat ”showroomeina” ja varsinainen ostotapahtuma toteutetaan verkon kautta.”, kertoo Tuuliainen.

PK- (pienet ja ketterät) yritykset tarvitsevat Tuuliaisen mukaan sopia osaajia, joilla on sekä henkilökohtaiset ominaisuudet, kuten omatoimisuus, oma-aloitteisuus, asiakassuhdeosaaminen, joustavuus, oppimiskyky ja -halu sekä sosiaalisuus ja ulospäinsuuntautuneisuus sekä ammatillinen osaaminen kohdallaan. Lisäksi yrittäjyys on nähtävä kisällilajina, eli yrittäjyyden oppiminen kuuluu oleellisesti oppilaitoksiin, sillä tällöin yrittäjyyttä voi kokeilla oppilaitoksen turvallisessa ympäristössä.

”Mikä on tulevaisuuden oppimisen ”uusi normaali”?”, kysyi Taloudellisen tiedotustoimiston (TAT) johtaja Liisa Tenhunen-Ruotsalainen. Hänen mukaansa ”uusi normaali” tehdään neljän elementin kautta; yhteistyöllä, oppimisympäristöillä, pedagogiikalla sekä toimintakulttuurilla. ”Oppimisympäristö tulee nähdä tiloina, paikkoina, toimintakäytäntöinä, yhteisöinä, joissa oppiminen tapahtuu ja joissa hyödynnetään erilaisia välineitä, palveluita ja materiaaleja.  Tulevaisuuden oppimisympäristöissä tuleekin huomioida seuraavat näkökulmat: sosiaaliset, digitaaliset/verkottuneet sekä fyysiset oppimisympäristöt, joiden tulee sulautua toisiinsa”, jatkoi TAT:n pedagoginen asiantuntija Lauri Vaara. Oppimisympäristöjen tehtävänä on aktivoida oppimista. Oppimisympäristöjen suunnittelussa tulee ottaa mukaan yrityselämän nuoret sukupolven ts. opiskelijat.

Uutta boostia yrittäjyyden oppimiseen ammatillisissa oppilaitoksissa

Salon seudun ammattiopisto sai kunnian toteuttaa tapahtuman ammatillisen koulutuksen polun kehittämisen työpajan. ”Työpajassa esiteltiin Salon seudun ammattiopiston yrittäjyyspolku sekä lähdettiin jakamaan parhaita yrittäjyyden oppimisen kokemuksia sekä tutkimaan, mitä uutta voitaisiin tehdä tulevaisuudessa yrittäjyyden oppimisen kehittymiseksi? Hyviä käytäntöjä oli mukana ideoimassa ja jakamassa noin 25 ammatillisen koulutuksen edustajaa meidän oppilaitoksen lisäksi Ekamista, Keudasta, Turun ammatti-instituutista sekä Rasekosta.”, kertoo projektisuunnittelija Jaana Nyström. Työpajoissa lähdettiin seuraavien kolmen teeman kautta jakamaan hyviä käytäntöjä sekä ideoimaan tulevaisuuden oppimista: miten innostetaan nuoria mukaan yrittäjämäiseen oppimiseen, millainen on tulevaisuuden yrittäjämäinen oppiminen sekä miten tulevaisuudessa tehdään uudella tavalla työelämäyhteistyötä yrittäjämäisen oppimisen edistämiseksi?

Kuva: Yrittäjyyspolun esittelyä tiimiringissä


”Työpajoissa saatiin aikaan hyvää pöhinää yrittäjyyden ympärille”, kuvailevat opettajat Johanna Rintanen, Pia Kiikeri, Sinikka Peltomäki, Antti Saarinen ja Matti Tuomi

Kuva: Uutta boostia yrittäjyyteen ammatillisissa oppilaitoksissa työpaja

Ohessa on lyhyt yhteenveto työpajojen annista: 
Miten innostetaan opiskelijoita ja opettajia yrittäjyyteen?
Hyviä kokemuksia – mitä on jo tehty?
Uudet ideat – mitä uutta voitaisiin tehdä?
·        Vertaiset kertovat vertaisilleen hyviä esimerkkejä: opiskelijat opiskelijoille ja opettajat opettajille
·        NY12h leirille osallistuminen (tarjotaan kaikille aloille) ja suunnitellaan oma liikeidea, liikeidean toteuttaminen omalla alalla pop up toiminnan kautta (mm. NY, osuuskuntaa hyödyntäen)
·        Oppilaitoksen kiinteistöpalvelut ostavat kiinteistöpalveluja opiskelija NY yrittäjiltä
·        Yrittäjyys ja yritystoiminta (1 osp pakollinen) on mukana ammatillisissa opinnoissa
·        Oppilaitoksen johtamisrakenne tukee sujuvaa tiedottamista (johto, tiimivastaavat, henkilökunta)
·        Uudet oppimisympäristöt (esim. Turun ammatti-instituutin WISIO)
·        Oppilaitoksen yrittäjyystiimi, koostuu eri alojen opettajista
·        Verkkokurssi (jatkuva opiskelijoiden sisäänotto)
·        24h leirin lopputapahtumaan kutsutaan myös muita opiskelijoita
·        Nuoret kertoisivat nuorille (alakohtaiset), ei massatapahtumia
·        Opettajat kertoisivat omia kokemuksia toisille opettajille
·        AMK:n opiskelijat kertomaan ammatilliselle puolelle yrittäjyysjatko-opinnoista
·        Somen hyödyntäminen markkinoinnissa
·        Video, jossa kerrotaan omista yrittäjyyskokemuksista (valmistuneet)
·        Yrittäjämaailman todellisuuden esittely lisätyn todellisuuden avulla
·        Ammattialan tuutorit/alumni

Miten tehdään työelämäyhteistyötä yrittäjämäisen oppimisen edistämiseksi?
Hyviä kokemuksia – mitä on tehty?
Uudet ideat – mitä uutta voitaisiin tehdä?
·        Yrittäjyyden oma neuvottelukunta, ryhmään kuuluu yrittäjyysopettajat, rehtori, yrittäjäyhdistyksen pj
·        Yhteistyö yrittäjien ja nuorkauppakamarin kanssa mm. Salon Sykäystiimi ja yrittäjä-ope-treffit
·        Yrityskäynnit ja yrittäjät oppilaitoksessa kertomassa omia tarinoita
·        Opiskelijat hoitavat itse kontaktoinnin yrityksiin
·        Kehittämishankkeita yrittäjien kanssa
·        Työssä oppimisen projekti tehdään osittain koulussa ja osittain yrityksessä limittäin
·        Kummiyrittäjyys
·        Yrittäjien onnistumisista kertominen
·        Kesäajan hyödyntäminen yritysten sisällä (yrittäjien toive)
·        Sotealan innostaminen yrittäjyyteen
·        Opiskelijoiden tarjoamien palvelujen myynti asiakkaille alihankintana (NY yrittäjänä)
·        Lukujärjestyksistä eroon, tarvitaan suurempia kokonaisuuksia lukkariin, mikä helpottaisi asiakastöiden tekemistä

Millaista on tulevaisuuden yrittäjämäinen oppiminen?
Hyviä kokemuksia – mitä on tehty?
Uudet ideat – mitä uutta voitaisiin tehdä?
·        Poikkialaisuus ja yhteiset ”keissit esim. KV-toiminnassa hotraca (keittiö), matkailu (respa) ja merkonomi (myynti/markkinointi) asuneet yhdessä ja olleet samassa työssä oppimispaikassa

·        Olemassa olevien rakenteiden rikkonen (luova tuho)
·        Itsensä työllistämisen tukeminen (yleistyvä työssä teon malli)
·        Monialainen osaaminen ja yhteistyön lisääminen eri alojen kesken
·        Yhdistetään eri alojen osaaminen: esim. vanhusten ruokapalvelu, kokit ruoka, logistiikka, kuljetus, lähihoitajat kotikäynti ja merkonomit, myynti
·        Monialaiset NY yritykset
·        OPS:iin tulisi mahdollistaa tutkinnon suorittamimen eri järjestyksessä
·        Tietotekniikkaosaamisen yleistyminen
·        Kiltakoulumalli, projektioppinen, asiakastyöt, digiopiskelijat ottavat vastuun
·        Yrityskampus, tilojen yhdistäminen toimintaan, yrityksiin ja yhteiskuntaan (verkostoina)
·        Eri kouluasteiden yhteistyö: rajojen rikkominen


Teksti ja kuvat: Jaana Nyström

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti