perjantai 27. lokakuuta 2017

FLIPPAAMINEN- KÄÄNTEINEN OPPIMINEN

Salon seudun ammattiopistossa saatiin kuulla käänteisen pedagogiikan ideologiaa Pekka Peuralta


Päivän luentomateriaali

Kirjallisuus: Flipped Learning- Käänteinen oppiminen

Oppimistavoitteet pitää olla selkeät

Miten opiskelijat saadaan sitoutumaan oppimistavoitteisiin?

Opiskelijat tarvitsevat taitoa asettaa tavoitteita, sitä harjoitellaan esim. lukiossa kolmen vuoden ajan, kurssin alussa ja päättyessä (miten olisi asettanut tavoitteet)

Käänteinen oppiminen/ yksilöllinen oppiminen
- Jokaisella on halu oppia
- Ihminen kykenee ottamaan vastuun omasta oppimisesta kuuden-seitsemän kuukauden iässä> vanhemman tehtävänä kannustaa ja huolehtia siitä, että kävelyn harjoitteleminen on turvallista
- Opettajan rooli on asettaa oppijalle hänen kanssaan yksilölle sopivia lähivyöhykkeen tavoitteita
- Autonominen motivaatio-> Annetaan opiskelijan valita jotain hänelle sopivaa, vaikka suuremmat tavoitteet tulevatkin opetussuunnitelmasta
- Yhteisöllinen oppiminen-> Kukaan ei ole henkisesti velkaa yhteisölle, kenenkään ei tarvitse tuoda osaamistaan yhteisölle toisten "hyväksikäytettäväksi". Vaan jokainen saa antaa omaa työpanostaan hyötykäyttöön, jos sille on tilaa. Ihmisellä on halu tehdä hyvää toiselle ihmiselle sisäsyntyisesti. Kaikki työ tehdään aina jollekin toiselle ihmiselle, toisen ihmisen hyväksi. Jotta yhteisöllinen oppiminen mahdollistuu, tarvitaan erilaisia ihmisiä ja osaamiseroja-> voidaan oppia toisilta. Toinen on turvallisuus ja turvallinen ympäristö, jossa jokainen jäsen koki olevansa turvallisessa tiimissä ja jossa heillä oli turvallisuuden tunne jakaa asioita keskenään.

Oppimisen myyttiä rakentamassa
- Kollektiivinen mielikuvitus-> mielikuva siitä miltä koulun pitää näyttää on sama kaikkialla, opettajan ja oppijan rooli on mielikuvana samanlainen. Me jaamme yhteisen myytin siitä, miltä koulun pitää näyttää.
- Jotta muutos voisi tapahtua, on meidän ensin kollektiivisesti luotava uusi yhteinen myytti vaihtoehtoisesta oppimiskulttuurista.
- Oppimisen ydinajatukset: Oppiminen on kovan ja sinnikkään työn tulosta!- oppilas aloittaa itse oman oppituntinsa.  Sosiaalinen vuorovaikutus on kehityksellisesti kaikkein korkeimpien tuomintamuotojen perusta- tehdään töitä yhdessä. Suuntaa arviointisi kohti arvojasi! - esim. ystävällisyys, arvioi ja vahvista sitä!

Tärkeimmät työkalut oppimisen ohjaamisessa ovat tavoitteet ja palaute
- Miten saada tavoitteet ymmärrettäväksi ja että niihin voi sitoutua?
- Jatkuva palaute on tärkeää tavoitteiden saavuttamiseksi
- Opiskelija antaa itse itselleen arvosanaehdotuksen tiimissä-> opettaja käy tiimikeskustelun arvosanoista ja siitä mikä on suhteellinen ja oikeudenmukainen arvosana kullekin


KIITOS PEKKA PEURALLE MIELENKIINTOISESTA LUENNOSTA! JATKAMME TÄSTÄ PEDAGOGIIKAN UUDISTAMISTA!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti