perjantai 6. lokakuuta 2017


HOKSottimet kuntoon

Irmeli Lignell Hämeen ammattikorkeakoulusta kiteytti ammatillisen koulutuksen reformin mukaisen Henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman keskeiset asiat kolmen otsikon alle: Henkilökohtainen, osaamisen kehittäminen ja suunnitelma. Lignell puhui Valkeakosken ammatti- ja aikuisopistolla, Noheva –hankkeen järjestämässä seminaarissa: Haku päällä – Onko HOKSottimet kunnossa?  

 
Tätä on HOKS

HENKILÖKOHTAINEN
OSAAMISEN KEHITTÄMINEN
SUUNNITELMA
Opiskelijaa varten, opiskelijan tarpeen mukainen
 
Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
 
Oppimisprosessin suunnittelu, ohjauksen ja tuen suunnittelu
 
Laaditaan yhdessä opiskelijan kanssa
 
Puuttuvan osaamisen hankkiminen erilaisissa ympäristöissä, eri tavoilla
Arviointi
Yksilöllinen ja joustava
 
Osaamisen osoittaminen työympäristöissä, osaamisen todentaminen
 
Uraohjaus
 
 

Parhaimmillaan henkilökohtaistamisen käytännöt:
  • Tukevat opiskelijan opintojen etenemistä. 
  • Toimivat opiskelijan osaamisen kehittymisen työvälineenä.
  • HOKS ei leimaa, vaan auttaa etenemään alan osaamisessa oman opintopolun mukaisesti kohti työllistymistä.
  • Ovat selkeitä, saavutettavia ja esteettömiä.
Reformin mukaisessa kehittämistyössä oppilaitoksilta odotetaan rohkeutta muuttaa pedagogiikkaa, oppimisympäristöjä ja ohjausta. Huomiota täytyy kiinnittää myös resurssien käyttöön, hyvään suunnitteluun ja hyvään johtamiseen.

 

Valkeakosken ammatti- ja aikuisopistossa eri alojen oppimisympäristöt on nimetty näyttävillä valokylteillä.

Salosta seminaariin Valkeakosken ammattiopistossa osallistuivat PUHTI-ohjauksen tahto ja taito –hankkeessa työskentelevät Marja-Liisa Hirvonen ja Reija Kiviluoto.

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti