sunnuntai 28. tammikuuta 2018

MIKSI? MITÄ? MITEN? - amis uudistuu

Tämä on lyhyt kuvaus ammatillisen koulutuksen elinkaaresta kahdenkymmenen vuoden ajalta. Tarina on sekoitus organisaation toimintaa ja omaa työhistoriastaani sekä niissä tapahtuneita muutoksia! 


Ammatillinen koulutus on myllerryksessä, mutta MIKSI?

Miksi ammatillisen koulutuksen laki uudistettiin? Varmasti yksi syy on se, että edellinen laki oli vuodelta 1998. Kun mietimme, minkälaisia muutoksia työelämässä on tapahtunut tuon kahdenkymmenen vuoden aikana, niin aikalailla erilaista oli omassakin työssä tuolloin. Itse asiassa juuri tuona vuonna sain ammatillisen opettajan pedagogisen pätevyyden ja aloitin opettajan uralla aikuiskoulutuksen parissa. Opetin oppisopimusryhmiä ja arvioin näyttöjä kolmessa eri oppilaitoksessa. Vuonna 2000 aloitin työt silloisessa Salon aikuiskoulutuskeskuksessa, jossa valtaosa koulutuksista oli työvoimakoulutuksia. Tosin käynnistimme myös monimuotokoulutuksia työssä oleville, sillä omaehtoisten opiskelijoiden lisäksi yritykset ja organisaatiot alkoivat kouluttaa omia työntekijöitään. Koulutukset räätälöitiin asiakkaiden tarpeisiin, mutta ne etenevät ryhmämuotoisesti.

Salon aikuiskoulutuskeskus laajensi koulutustarjontaansa lisäten koulutusaloja ja muutti nimensä vuonna 2006 Salon seudun aikuisopistoksi. Nuorten koulutusta tarjosi Salon seudun ammattiopisto. Aikuisten ja nuorten koulutukset järjestettiin omina toimintoina ja tiloina. 2010- luku toi tullessaan työttömyysaaltoja ja aikuiskoulutuksen asiakaskunta muuttui työllisistä työttömiksi. Monimuotokoulutusta ei enää tarvittu, vaan siirryttiin lähes kokonaan päivätoteutuksiin. Työvoimakoulutuksia järjestettiin edelleen runsaasti esim. Nokialta irtisanotuille.

Sain itse tehdä aikuisopistossa asiakkuusjohtajan työtä vuodet 2011-2016. Tein koulutusten myyntityötä ja kiersin yrityksiä. Vaikka Salo oli rakennemuutosaluetta ja työttömiä paljon, niin oli myös hyvää virettä ja uutta yritystoimintaa. Saimme järjestää henkilöstö- ja rekrykoulutuksia ja löysimme myös oppisopimuskoulutettavia. Myyntityössä oppi tuntemaan työelämää ja sen monimuotoisia tarpeita sekä tekemään luovia asiakasratkaisuja. Siinä näki myös niitä osaamisvaatimuksia, joita työntekijöiltä vaaditaan työllistymiseen. Koulutus on yksi osa, mutta tärkeintä on rekrytoitavan asenne ja oppimiskyky. 

Edellä maittujen vuosien aikana alkoi olla näköpiirissä koulutukseen tulevia muutoksia ja sitä, että nuorten ja aikuisten koulutusten raja-aitoja tulee kaataa.  Miksi ylläpitää kalliita tiloja ja laitteita kahteen kertaan? Salon seudun koulutuskuntayhtymä otti käyttöön 1.1.2016 uuden organisaation sekä yhdisti tiloja kohti uutta visiota, vaikka itse laki tuli voimaan 1.1.2018.

Tuolloinen päätös oli oikea, koska olemme voineet valmistella toimintaamme uuden lainsäädännön mukaiseksi jo kahden vuoden ajan. Niin ja miksi koulutusta oikein pitää uudistaa? Työelämä on muuttunut kahdenkymmenen vuoden ajan ja osaamisvaatimukset muuttuvat jatkuvasti, siksi koulutustakin pitää muuttaa vastaamaan ajan tarpeisiin. Toinen on asiakaskunnassa tapahtuvat muutokset: Nuorten tarpeet muuttuvat ja he tarvitsevat yksilöllisiä asiakasratkaisuja, samoin niitä tarvitsevat sekä aikuiset että yritykset ja organisaatiot. Emme voi tuottaa palveluja aikaisemmin toimineella pedagogiikalla ja koska emme voi muuttaa asiakkaitamme, on meidän muutettava omaa toimintaamme. 

Olen nyt tehnyt kaksi vuotta työtä uudessa organisaatiossa pedagogisena johtajana. Sain heittäytyä ihan uuteen tehtävään ja olen saanut oppia valtavasti uutta. Tässä tehtävässä en pärjää pelkästään aikaisemmin oppimillani asioilla, vaan minun on jatkuvasti opittava uutta, sovellettava sitä ja luotava uusia malleja. Oppiminen on hauskaa, välillä raskastakin, mutta pysyvää samanlaisena toistuvaa tilaa ei työelämässä enää tule, joten on asennoiduttava jatkuvaan muutokseen. Nykyaikana työtä ei tehdä yksin, vaan yhä enemmän verkostoissa ja tiimeissä, joten yhteistyöosaaminen ja asiantuntijuuden jakaminen nousevat suureen arvoon. 

AMMATILLINEN KOULUTUS MYLLERRYKSESSÄ- MITÄ?

Mitä tulemme tekemään, jotta olemme asiakaslähtöinen palvelun tuottaja:

- Meidän on tunnistettava asiakkaamme ja heidän tarpeensa? Nuorten, aikuisten, työllisten ja työttömien, yritysten ja organisaatioiden tarpeet? Rahoittaja-asiakkaiden tarpeet?
- Laadittava toimintamalleja, joilla pystymme vastaamaan joustavasti asiakkaiden tarpeisiin, sillä asiakkaat menevät sinne, josta sopiva palvelu löytyy esim. iltakoulutus ja muut joustavat tavat hankkia osaamista.
- Tarvitsemme osaamista rakentaa luovia asiakasratkaisuja, yhtä oikeaa mallia ei ole. 
- Millä resursseilla toteutamme uudenlaista palvelua? Mihin keskitymme? Organisaatiomme on uudistettu sekä tiloja ja laitteita yhdistetty. Tilojen käyttöä tulemme entisestään tiivistämään. Henkilöstön osaaminen ja osallistuminen ovat avainasemassa uusien toimintamallien rakentamisessa.

AMMATILLINEN KOULUTUS MYLLERRYKSESSÄ- MITEN?

Miten pääsemme tavoitteisiin, millä tavalla voimme uudistua:

Lähdemme tunnistamaan nykyisiä prosesseja ja "leanaamaan" niitä eli poistamme hukkia ja pohdimme, mitkä vaiheet tuottavat asiakkaalle lisäarvoa sekä miten voisimme yksinkertaistaa toimintaamme. Kuvaamme omaa toimintaamme varten vain ne ohjeet ja prosessit, joita todella tarvitaan. Luoviin asiakasratkaisuihin ei voi tehdä tarkkoja ohjeita.

Tuotamme käyttäjälähtöisiä, joustavia palveluita, joista voimme rakentaa yksilöllisiä asiakasratkaisuja. Toimintamme on uuden ammatillisen koulutuksen lain mukaista, huomioimme työvoimakoulutuksen sekä muiden mahdollisten rahoittajien ehdot ja koulutamme työelämän tarpeisiin.
     - Suurin kehittämistyömme on uudistaa koulutuksen rakenteet. Olemme jo siirtyneet osittain ryhmätoteutuksesta yksilöllisiin polkuihin. Seuraava vaiheemme on tarkastella opetustarjontaamme, mitä ja miten rakennamme  tarjontaa entistä paremmin kysyntälähtöiseksi ja käyttäjille joustavaksi. Tämä tarkoittaa sitä, että tarjonta rakennetaan vuodeksi kerrallaan ja sitä voidaan tarvittaessa muuttaa asiakastarpeiden muuttuessa.
   - Uudistamme pedagogiikkaa entistä enemmän oppijalähtöiseksi, joissa kärkenä toimivat käänteinen pedagogiikka, tiimipedagogiikka ja yrittäjyys.
   - Tarjoamme osaamisen hankkimiseen vaihtoehtoisia tapoja: Oppilaitoksessa, verkossa, työelämässä, harrastuksissa jne.
   - Tarvitsemme henkilöstölle lisää osaamista, jota voidaan kerryttää esim. koulutuksella, yhteisellä suunnittelulla, tekemisellä ja kokeilulla sekä asiantuntijuuden jakamisella.

Yhteisistä aineista olemme rakentaneet uuden toimintamallin, jota lähdemme syksyllä toteuttamaan.

Yhteisten aineiden "pajamalli"



- Ammatillisista aineista rakennamme parhaillaan uusia tarjottimia, joissa ei eritellä tarjontaa eri vuosiluokille, vaan josta poimitaan yksilöllisesti opiskelijalle hänen tarpeitaan vastaava toteutus. Esimerkkinä talotekniikan tälle keväälle suunniteltu tarjonta:


Talotekniikassa eri tutkinnot osat ovat erivärisinä tarjolla päivämäärien mukaisesti. Kaikille ko. alan opiskelijoille valitaan ammatin perusteet tästä tai muiden tutkintojen tarjottimista. Koulutusalalla on tarjolla myös ammattityötarjotin viitenä päivänä viikossa, jolloin opiskelijalle saadaan täydet opiskeluviikot ja työpaikkaoppiminen voidaan räätälöidä yksilöllisesti. Malli palvelee myös oppisopimusopiskelijoita. 

Miten teemme? Itse asiassa tämä on kaikkein tärkein työ, sillä voimme miettiä mitä teemme loputtomiin, mutta vasta tekeminen ratkaisee. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty- pitää paikkansa- kun raja vedetään oikeaan kohtaan. Enää ei ole aikaa suunnitella vuosikausia, sillä tarpeet muuttuvat nopeasti. Lyhyt suunnittelu-> kokeilu-> kehittäminen. 
Tekeminen vaatii tekijöitä, jotka tarttuvat tuumasta toimeen! Suuret puheet ja pienet teot eivät vie eteenpäin. Yksin emme keksi parhaita ratkaisuja, tarvitsemme toisiamme, jotta voimme löytää ne parhaat tavat! Ja itse asiassa, on aika mielenkiintoista saada olla näin suuressa muutoksessa mukana

Meillä on onnistumisen avaimet kädessämme! 
Uudistaminen on täynnä mahdollisuuksia!  
Jatketaan hyvää työtä eteenpäin!

Teksti ja kuvat: Susanna Löf



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti