sunnuntai 18. maaliskuuta 2018

KOULUTUSSUUNNITTELUN MERKITYS AMMATILLISESSA KOULUTUKSESSA

Jatkossa opetustarjonnan tulee vastata yhä enemmän erilaisiin tarpeisiin. Salon seudun ammattiopisto on monialainen ja asiakaskunnaltaan ei niin kovin suuri alue, jolloin opetustarjonnan rakenne on muutettava täysin uudenlaiseksi!

Opetustarjonnan tulee vastata seuraaville asiakasryhmille:
- nopeasti eteneville
- enemmän ohjausta tarvitseville
- oppisopimusopiskelijoille
- työvoimakoulutuksen opiskelijoille

Alan opetustarjontaa ei voida enää rakentaa kaikille asiakasryhmille erikseen, vaan on suunniteltava alalle yhteinen tarjonta, josta voidaan rakentaa erilaisia polkuja. Lisäksi on tutkittava eri tutkintojen rajapinnat ja lisäarvot. Esim. matkailun opiskelijat voivat ottaa tiettyjä teemoja liiketalouden ja ravintola- ja cateringalan tarjottimista. 



Koulutussuunnitteluprosessimme
1. Alan opettajat nimeävät osaamiskortit eli teemat tutkinnon osien alle. 
2. Koulutussuunnittelijat ja alan tutkintovastaavat sekä koulutusalajohtajat ideoivat tarjotinmallia siitä, miten ammatin perusteet kootaan alalle yhdeksi tarjottimeksi, josta voidaan rakentaa erilaisia polkuja. 
3. Samainen työryhmä sekä alan opettajat ideoivat ammattitöiden tarjottimia alan työtehtävien mukaan. Esimerkiksi liiketalouteen on tulossa ammattitöiksi asiakaspalveluprojektit, myynti ja markkinointi sekä talous- ja tukipalvelut. 
4. Koulutussuunnittelijat kokoavat tarjottimet kaikille aloille, jotta pystytään näkemään eri tutkintojen rajapinnat. 
5. Seuraavaksi laaditaan mallipolut eri asiakasryhmille, jolloin HOKSaajien on helpompi rakentaa opiskelijoiden polkuja muistaen mahdollisuudet ottaa myös tutkinnon osia eri tutkinnoista.  Työpaikalla järjestettävä koulutus ei ole tarjottimissa, sillä se toteutuu yksilöllisesti. 
6. Yhteiset aineet toteutetaan pajatyyppisesti elokuusta alkaen. 
7. Sitten onkin jo aika laatia HOKSEJA :) 


Koulutussuunnittelu on yhä tärkeämpi kehittämisen kohde ammatillisessa koulutuksessa, jotta opiskelijoille voidaan aidosti rakentaa yksilöllisiä polkuja. Koulutussuunnittelun ohessa pohditaan myös miten opettajien työnjako tullaan tekemään. Onko joku opettajista enemmän opetuksessa ja toinen tekee HOKSEJA?

Teksti ja kuva: Susanna Löf

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti