tiistai 3. lokakuuta 2017

YHTEISET AINEET - TOTEUTUSTAPA SYKSYSTÄ 2018 LÄHTIEN

SALON SEUDUN AMMATTIOPISTOSSA POHDITAAN JA SUUNNITELLAAN YHTEISTEN AINEIDEN TOTEUTUSTAPAA UUSIKSI ENSI SYKSYSTÄ LÄHTIEN


Yhteisten aineiden toteutustapa tulee olemaan "pajatyyppinen", jossa opiskelijat etenevät yksilölliseen tahtiin tiimeissä tai yksilönä. Opettajat toimivat oppimisen ohjaajana ja valmentajana. Erityisopettajat tulevat osaltaan toimimaan pajoissa lisätuen ohjaajana. 

Seuraava vaihe on päättää yhteisen aineiden opettajien kanssa siitä, toteutammeko pajat "sekapajoina" vai nimettyinä. Sekapajoissa opiskelija voi tehdä minkä tahansa oppiaineen opintoja ja mennä pääsääntöisesti aina samaan pajaan. Tässä mallissa opettajat liikkuvat eri pajoissa. 

Toinen vaihtoehto on nimetä pajat tutkinnon osittain. Tässä mallissa opiskelijat vaihtavat pajaa ja opettajat pysyvät pääsääntöisesti "omassa pajassa". 

Pohdittava: Kahden eri mallin hyvät ja huonot puolet eli kumpi malli on parempi asiakkaalle eli opiskelijalle?

Toinen asia: Miten yhteiset aineet integroidaan ammatillisiin? 

Voisimme teemoittaa opinnot esim. asiakaspalvelu; mitä se tarkoittaa ja minkälaisia tehtäviä tehdään äidinkieleen, ruotsiin, englantiin, matematiikkaan, yhteiskunnallisiin aineisiin? 

Tarvitsemme ideoita: 

- yto-pajojen nimet?
- toteutustavan valinta tai niiden risteytys?
- integrointi ammatillisiin?
- integrointi oppimisvalmiuksia tukeviin opintoihin?

Lämmin kiitos yhteisten aineiden opettajille hyvästä kehittämistyöstä, joka jatkuu...

Linkki yhteisten aineiden uuteen luonnokseen

Teksti ja kuva: Susanna Löf

2 kommenttia:

  1. Lisäävätkö sekapajat sekavuutta - nuoriltakin kannattaa kysyä kumpi malli miellyttää, eikö vaan.

    VastaaPoista
  2. Lämmin kiitos kommentista Pirkko! Otamme myös opiskelijat mukaan ideoimaan mallia!

    VastaaPoista