- luo turvallinen ja kannustava oppimisilmapiiri
- kaikille annetaan mahdollisuus onnistua sekä epäonnistua, myös opettajalle!
- meillä kaikilla on kyky ottaa vastaan oppimishaasteita, oppimisen ilo tulee, kun pystyt suoriutumaan sopivasta haasteesta
- oppimisen tehtävissä tarvitaan jotain tuttua sekä jotain uutta ja yllättävää!
Marisa Köngäs, Elina Kemppainen, Maritta Eronen, Eija Honkanen, Sirpa Ikonen, Pirjo Wiksten |
- oppiaineista tarvitaan ydinainesanalyysiä, jotta voidaan määritellä sopivia oppimisen tasoja sekä määritellä, mitä oppilaan on vähintään osattava! Opettajan on helppo opettaa aina enemmän, mutta mikä opetettavassa aiheessa on se keskeisin!
Kuvassa Marjo Nurmela, Tuula Silvennoinen, Marja-Liisa Hirvonen, Armi Kuosa-Backman |
- oppilaat tututustuvat aiheeseen esim. ryhmissä, opettaja ohjaa oppimistapahtumaa
- lahjakkaammat oppilaat voivat ohjata hitaampia
- opettajan pitää miettiä mitä oppilaan pitää oikeasti osata- tehdä ydinainesanalyysi, jonka kautta opettajalla on mahdollisuus eriyttää
Materiaalia eriyttämisestä: https://prezi.com/nojvuz_e32ip/eriyttaminen/
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti