- luo turvallinen ja kannustava oppimisilmapiiri
- kaikille annetaan mahdollisuus onnistua sekä epäonnistua, myös opettajalle!
- meillä kaikilla on kyky ottaa vastaan oppimishaasteita, oppimisen ilo tulee, kun pystyt suoriutumaan sopivasta haasteesta
- oppimisen tehtävissä tarvitaan jotain tuttua sekä jotain uutta ja yllättävää!
![]() |
Marisa Köngäs, Elina Kemppainen, Maritta Eronen, Eija Honkanen, Sirpa Ikonen, Pirjo Wiksten |
- oppiaineista tarvitaan ydinainesanalyysiä, jotta voidaan määritellä sopivia oppimisen tasoja sekä määritellä, mitä oppilaan on vähintään osattava! Opettajan on helppo opettaa aina enemmän, mutta mikä opetettavassa aiheessa on se keskeisin!
![]() |
Kuvassa Marjo Nurmela, Tuula Silvennoinen, Marja-Liisa Hirvonen, Armi Kuosa-Backman |
- oppilaat tututustuvat aiheeseen esim. ryhmissä, opettaja ohjaa oppimistapahtumaa
- lahjakkaammat oppilaat voivat ohjata hitaampia
- opettajan pitää miettiä mitä oppilaan pitää oikeasti osata- tehdä ydinainesanalyysi, jonka kautta opettajalla on mahdollisuus eriyttää
Materiaalia eriyttämisestä: https://prezi.com/nojvuz_e32ip/eriyttaminen/
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti