maanantai 16. toukokuuta 2016

UUSI OPPIMISALUSTA BLACKBOARD JA VERKKOPEDAGOGIIKKA

Salon seudun ammattiopisto ottaa käyttöön uuden oppimisalustan kesän aikana ja kehittää verkkopedagogiikkaa


Palvelun tuottajan edustaja Jarkko Elo esitteli meille Blackboardia. Käyttöliittymä on globaali ja se on toiminut vuodesta 1997. 

- Käyttöliittymä toimii nettiselaimena ja lisäksi täysversiona mobiilisti. Käytännössä siinä on kaikki Moodlen tarjoamat ominaisuudet ja sen lisäksi useita muita mahdollisuuksia. 
- Opettajalle ja opiskelijalle tulee yksi työpöytänäkymä, josta näkee kaikki omat kurssit, arvosanat, viestit, foorumit jne. 
- Opintojakson käyttöliittymä: opettajan ei tarvitse laittaa muokkaustilaa päälle, opettaja voi muokata suoraan sivustoa. Käyttöliittymä myös opastaa kurssin tekemisessä. 
- Sisältöhaku: Voi hakea esim. keskustelualueet sisällön mukaan
- Opintojaksoon on helppo lisätä sisältöä ja aktiviteetteja sekä tietokoneella, tabletilla että kännykällä. Sisältö ja aktiviteetit näytetään automaattisesti kuvina. 
- PLD- toiminto (personal learning desingner)= voi luoda yksilöllisiä oppimispolkuja, ennakkovaroituksia, lähettää personoituja viestejä, lähtötasotestejä, osaamisen varmistamista jne. Opettaja saa viestin hitaasta edistymisestä, opiskelija saa automaattisesti muistutuksen suorittamattomista opinnoista
- Raportointi: Opettaja voi katsoa esim. mitä on arvioimatta, tehtävälähetykset, keskustelualueiden viestit, kuka ei ole tehnyt tehtäviä jne. 
- Office 365 integroidaan tähän, myös kalenteri on synkronoitavissa
- Blackboard Collaborate= virtuaaliluokkahuone, jossa on HD- tason kuvanlaatu, eikä tarvitse toimiakseen esim. Javaa. Muutamat autokoulut käyttävät jo tätä teoriaopetukseen online eli opiskelijoiden ei tarvitse mennä fyysisesti autokoulun tiloihin. Virtuaaliluokkahuoneisiin on mahdollista saada viittomakielen tulkkaus. 
Virtuaaliluokkahuone on ladattavissa maksutta kännykkään sovelluskaupasta nimellä BB Student. 


- Joule- arviointi: mahdollista arvioida tehtävät ja keskustelut, sekä seurata tehtyjä arviointeja
- Opettaja voi luoda oppimisympäristöön tiimejä, joita opiskelijat hallinnoivat ja joihin he tuottavat materiaalia. 

Seuraava samansisältöinen Blackboardin esittely henkilöstölle on 7.6. klo 14-16 Taitajankadun auditoriossa. 

Verkko-oppimisympäristön rakentamisessa edetään pedagogiikka edellä eli 
- mikä on osaamistavoite?
- miten oppiminen rakennetaan suhteessa tavoitteeseen? 
- oppimisen polku kannattaa rakentaa portaittain eteneväksi
- mistä osista kokonaisuus rakentuu; tehtävät, videot, netin eri sovellukset, keskustelut jne?
- miten yhteisöllisuus rakennetaan verkkoon? Opettaja voi luoda esim. tiimejä opiskelijaryhmistä.
- onko kokonaisuus avoin vai suljettu? Nykyään suositaan avoimia oppimisympäristöjä, sillä jakamalla tietoa sitä pystyy myös kehittämään. Sitä paitsi harvoin tieto on niin salaista, ettei se olisi jossain nähtävillä. Ja sehän on pelkästään hyvä, jos joku on kiinnostunut meidän tuottamasta tiedosta. 
- opiskelijat tuottavat materiaalia esim. tehtäviä, linkkejä ja videoita, jolloin  opettajan rooli muuttuu oppimisen ohjaajaksi. Opettaja varmistaa, että osaamistavoite saavutetaan. 
- miten käytämme hyväksi virtuaalisia luokkahuoneita? Nykyään webinaarit ovat hyvin suosittuja, niihin voi osallistua online tai katsoa tallennettua versiota. 
- oppiminen muuttuu yhä enemmän ajasta ja paikasta riippumattomaksi, miten me ammattiopistossa vastaamme tähän haasteeseen? Siirrämmekö teoriaopintoja enemmän verkkoon ja lisäämme vastaavasti ns. työsaliopetuksen määrää?

On hyvä muistaa, että verkko on hyvä renki, mutta huono isäntä. Käytännössä meidän tulee pohtia, miten se tuottaa meille lisäarvoa? Saammeko sitä kautta opiskelijoita myös kauempaa, voimmeko käyttää virtuaaliluokkahuoneita työssäoppimisen ohjaamiseen?

Verkko-oppiminen tarjoaa asiakkaillemme eli opiskelijoille vaihtoehtoisia oppimisen tapoja. Meidän onkin tunnistettava, mitkä oppimisen tavat sopivat opiskelijalle parhaiten ja painottaa niitä kyseisen opiskelijan kohdalla:

  • luokka-opetus
  • verkko-opetus
  • työsali
  • työssäoppiminen suomessa tai ulkomailla
  • muita tapoja?

Oleellista on löytää opiskelijalle 
parhaiten soveltuvat tavat oppimiseen 
ja tunnistaa hänen tarvitsemansa tuki 
sekä tarvittaessa ohjata hänet 
erityisen tuen palveluihin. 
Kaikilla on oikeus oppia!








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti