torstai 16. kesäkuuta 2016

AMMATILLISEN KOULUTUKSEN TULEVAISUUS - MITÄ OLEMME JO TEHNEET JA MITÄ ON VIELÄ TEHTÄVÄ?

Toisen asteen ammatillisen koulutuksen reformi, Opetus- ja kulttuuriministeriön luonnos

REFERAATTI LUONNOKSESTA:
  • Nykyiset lait ammatillisesta peruskoulutuksesta ja ammatillisesta aikuiskoulutuksesta yhdistetään. Keskeisiksi lähtökohdiksi tulevat osaamisperusteisuus ja asiakaslähtöisyys.
  • Tehdään ammatillisen koulutuksen tutkintouudistus ja vähennetään tutkintojen määrää sekä siirrytään yhteen tapaan suorittaa tutkinto. Kaikki ammatilliset tutkinnot ovat osaamisperusteisia eli osaaminen osoitetaan näyttämällä tai osaamisen tunnustamisella. 
  • Henkilökohtaistaminen tulee koskemaan kaikkia asiakasryhmä, myös ammatillista peruskoulutusta ja prosessi tulee yhtenäiseksi.
  • Yhteiset tutkinnon osat tulevat kaikille pakolliseksi perustutkinnoissa. Ammatti- ja erikoisammattitutkinnoissa voi suorittaa yhteisiä tutkinnon osia, mikäli ne katsotaan yksilölle tarpeelliseksi. 
  • Ammatillisen osaamisen hankkimista, osoittamista ja todentamista säädellään yhdellä ammatillisten tutkintojen järjestämisluvalla. 
  • Hakeutumiseen tulee yhteishaku sekä oppilaitoksen oma jatkuva haku. 
  • Yhteishaun harkinnanvarainen haku jää pois.
  • Oppilaitoksen jatkuvan haun opiskelijaksi ottamisen valintaperusteista päättää koulutuksen järjestäjä. 
  • Osaamisen tunnustamisesta tulee velvollisuus ja uuden osaamisen kasvattamisessa keskitytään puuttuvan osaamisen hankkimiseen. 
  • Osaamisen arvioinnista vastaavat oppilaitoksen edustaja sekä työelämän edustaja eli kaksi arvioijaa. 
  • Kaikkiin tutkintoihin tulee osaamisperusteinen mitoitusperuste, osaamispiste ja ne on oltava käytössä viimeistään 1.1.2019. 
    • Ammatillinen perustutkinto 180 osp
    • Ammattitutkinnot 120, 150 tai 180 osp
    • Erikoisammattitutkinnot 160, 180 tai 210 osp
  • Ammatillisen koulutuksen järjestäjä myöntää tutkintotodistuksen. 
  • Laadun seuraamiseksi perustetaan työelämätoimikunnat (ent. tutkintotoimikunnat)
  • Koulutuksen järjestäjällä tulee olla laajat puitteet toteuttaa yksilöllisiä opintopolkuja ja hyödyntää erilaisia oppimisympäristöjä sekä pedagogisia ratkaisuja. 

Lue lisää OKM:n reformiluonnoksesta

Mitä olemme jo tehneet ammattiopistossa:
  • Käynnistettiin oma SSKKY:n opettajille suunnattu näyttötutkintomestarikoulutus
  • On haettu lukuisia uusia järjestämissopimuksia
  • Opetussuunnitelmat on tuotteistettu osaamiskorteiksi
  • Yhteinen oppilaitoshallintajärjestelmä Primus/Wilma on otettu käyttöön -> esim. henkilökohtaistamisen lomakkeet, eHops, työssäoppimisen lomakkeet
  • On tehty yrittäjyyspolku
  • Erityisopetuksen palvelut on kuvattu
  • On tehty suunnitelma digitaalisen osaamisen kehittämiseksi, käynnistetty digimentori-toiminta
  • On tehty henkilöstön koulutuskalenteri syksyksi 2016 (PG-baarit).
  • Ammatillisen peruskoulutuksen ja näyttöperusteisen koulutuksen ryhmiä on yhdistetty.
  • On käyty runsaasti  erinomaisia keskusteluja siitä, miten on tehty ammatillisessa peruskoulutuksessa ja näyttöperusteisessa koulutuksessa sekä haettu niistä hyviä käytäntöjä. 
Mitä meidän pitää vielä tehdä:
  • On menty jatkuvan haun suuntaan -> kehitetään hakupalvelukonsepti
  • Koulutuksen rakenteita on kehitettävä tarjotinmalliseksi, jotta mahdollistetaan joustavat opintopolut, esim. työssäoppiminen ja koululla tapahtuva opetus eivät voi toteutua rintamakoulutuksena. 
  • Opetuksen eriyttämistä on kehitettävä
  • Prosessit ja mallit on kuvattava yhteiseksi ammatilliseen peruskoulutukseen sekä näyttöperusteiseen koulutukseen esim. 
    • hakeutuminen
    • henkilökohtaistaminen, osaamisen tunnustamimnen
    • tutkintosuoritukset- näytöt
    • opinto-ohjaus ja erityisopetus
    • opinto-oppaat
  • Opettajien osaamista on kehitettävä
  • On ideoitava ja kokeiltava uusia pedagogisia ratkaisuja
  • Digitaalisen oppimisen ratkaisuja on kehitettävä ja otettava käyttöön
  • Työpajatoimintaa eri aloilla on kehitettävä
  • Meidän on muutettava asenteita ja kulttuuria asiakaslähtöiseksi:
    • koulutukseen voi hakeutua jatkuvasti
    • potentiaalisia asiakkaita otetaan tutustumaan koulutusalaan
    • oppilaita kohdellaan asiakkaina ja heille etsitään sopivia ja joustavia ratkaisuja koulutusmuotoon sekä oppimiseen
    • ratkaisut ovat yksilöllisiä esim. : sopiva tutkinto ja tutkintotaso, verkko-oppiminen, työvaltainen oppiminen, koulutuksen kesto yksilöllinen, suoritustavat perustuvat osaamisen näyttämiseen, eivät kirjallisiin tentteihin tai kokeisiin
  • Opettajan rooli muuttuu oppimisen ohjaajaksi ja valmentajaksi. Vastuu annetaan oppijalle. 
  • Työssäoppiminen ajoitetaan koko opintojen ajalle ja tavoitteet pilkotaan pienemmiksi kokonaisuuksiksi. 
  • Tutkinto suoritetaan tutkinnon osittain. 
  • Sisäinen asiakkuus: Miten kohtaamme työtoverin ja toimimme vuorovaikutuksessa? Otammeko vastuun asioiden edistämisestä ja yhteisestä kehittämisestä?

PALJON OLEMME TEHNEET LYHYESSÄ AJASSA!
 SUURI KIITOS SIITÄ! 

TYÖMME JATKUU MIELENKIINTOISTEN HAASTEIDEN PARISSA, TAVOITTEENAMME ON TOTEUTTAA HYVIÄ OPPIMISKOKEMUKSIA ASIAKKAIDEMME KANSSA!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti