tiistai 6. syyskuuta 2016

PG-BAARI: TIIMIOPPIMINEN PEDAGOGISENA MENETELMÄNÄ

AMMATTIOPISTON PEDAGOGISESSA BAARISSA 6.9.2016

 KÄSI- JA TAIDETEOLLISUUSALAN PT, VISUALISTIEN OPETUS TOTEUTETAAN LÄHES KOKONAAN TIIMIOPPIMISENA (opettajat Johanna Rintanen ja Johanna Lahtinen)

Opiskelijalle kerrotaan tiimioppimisen tavat heti ensimmäisenä koulupäivänä. Opettajan roolina alkuvaiheessa on johdattaa tiimioppimisen malliin sekä auttaa tiimiä luomaan pelisäännöt. Opettaja myös seuraa pelisääntöjen toteutumista ja jäsenten sitoutumista tiimioppimiseen. Tämän jälkeen tiimi pitää itse  huolta pelisääntöjen noudattamisesta, jos tiimi ei itse siihen pysty, niin opettaja ottaa tiimin ohjaukseensa. Opiskelija on kuitenkin tilivelvollinen tiimille, ei opettajalle. 

Tiimin muodostaminen:
- jos ihmiset itse valitsevat jäsenet, niin tiimiin tulee aina samantyyppisiä ihmisiä,  näin ollen kokoonpano arvotaan 
- tiimi vaihtuu neljä kertaa vuodessa
- tiimi valitsee vetäjän, kaikki toimivat vuorollaan yhden vuosineljänneksen

- tiimissä on aina 3-4 jäsentä, tämänkokoinen tiimi toimii idealistisesti ja pystyy jakamaan työt sekä vastuuttamaan kaikki
- tavoitteena on oppia työskentelemään erilaisten ihmisten kanssa
tiimi toimii ryhmän tukiverkkona, se auttaa ja tukee yksilöä oppimisessa. Tiimi huolehtii jäsenistään myös esim. siten, että ketään ei jätetä yksin edes ruokataukoina. 
- yksilön oppimisen polku puolestaan näkyy opiskelijan pitämässä blogissa ja työssäoppimisessa

Tiimi toteuttaa aina oikeita asiakastöitä, ne ovat niin suuritöisiä, ettei niitä edes pysty kukaan yksin toteuttamaan. Yleensä tiimi hankkii itse asiakastyönsä, ensimmäinen työ onkin hankkia yksi asiakas ja sen näyteikkuna somistettavaksi keskustasta liiketiloista. Tämä näyteikkunatyö ohjeistetaan koulusta vaihe vaiheelta esim. :
- yhteydenotto asiakkaaseen, työn hankkiminen
- työstä sopiminen
- työn toteuttaminen 
- lopputuloksen arviointi

Ensimmäisestä näyteikkunatyöstä opiskelijat saavat mallin asiakastyöprosessista ja yrittäjyydestä. Sen jälkeen aletaan toteuttaa yhä itsenäisemmin erilaisia projekteja, joissa oppilaat hankkivat asiakkaansa ja hoitavat prosessin tilauksesta toteutukseen sekä laskutukseen. 

Suurimmissa asiakastöissä tiimit tekevät erilaisia ehdotuksia, joista valitaan parhaat toteutukseen. Toinen vaihtoehto on pilkkoa tilaustyö pieniin osiin, jossa tiimit toteuttavat kukin osasensa. 

Tiimissä opitaa työn jakamista ja pilkkomista jatkuvasti. Joka aamu pidetään tiimirinki, eli käydään läpi missä vaiheessa asiakastyöt ovat. Toinen on helmikierros yleensä projektin toteutumisen jälkeen, jossa kehutaan kaveria! Tarvittaessa tätä voidaan käyttää myös projektin keskivaiheessa tai kriisitilanteessa. Helmikierroksessa sanotaan kaikkien kuullen kolme positiivista asiaa kaverista. Helmen antaja valitsee kenelle hän helmet antaa. 

Myönteisten voimien salaliitto= Helmikierros! 

Kuuntele, kunnioita, puhu suoraan! 

Ilmapiiriä ei saa tulehduttaa, oppilaitos on työpaikka, jossa työt on saatava tehtyä! 

Tiimiringissä keskustellaan myös siitä, miten tiimissä ohjataan muita ja miten työt on vaiheistettu sekä jaettu jäsenten kesken. Tiimiringissä sparrataan muita ja keskustellaan haasteista ja esim. työnvälineistä ja -menetelmistä. 

Joissain tilanteissa voidaan todeta yksilön kohdalla, että opinnot eivät jostain syystä edisty, silloin hänet voidaan ohjata valmaan tai muuhun tutkintoon. 

Kun opiskelijat ovat saaneet kokemusta tiimioppimisesta he tekevät Belbinin tiimiroolitestin , näin he oppivat ymmärtämään erilaisuutta ja hyödyntämään erilaista osaamista. Tämän avulla myös pystytään kehittämään tiimin toimintaa. 

Tiimioppimisessa asioita opetellaan sitä mukaa, kun niitä tarvitsee oppia eli asiakastöissä tarvittavan osaamisen mukaan. Asioita ei siis opiskella säilöön etukäteen! 

Tiimin palkitseminen ennalta ilmoittamatta: Opettajat valitsevat supertiimin tai superyllättäjän, joka palkitaan esim. ammattilehdellä tai vaikkapa karkeilla ja laitetaan tiimin kuva amiksen Faceen. 

Annika Fageström, opiskelijan kommentti tiimioppimisesta: 
- aikaisemman osaamisen taso tiimeissä vaihtelee suuresti, siksi hänen ja toisen opiskelijan opinnot eriytettiin omaksi tiimiksi
- kahden hengen tiimi myy omaa osaamistaan ja asiakastöitä on ollut jatkuvasti
- Annikan mukaan tiimioppiminen toimii jos tiimi toimii!!
- Annika saa tutkinnon suoritettua noin vuodessa



HIUSALALLA KOKEILLAAN TIIMIOPPIMISEN VIIKKOJA (5 VIIKKOA) ENSIMMÄISEN VUODEN OPISKELIJOILLE (opettaja Pia Kiikeri)

- Fysiikka 1 osp
- Englanti 1 osp
- Äidinkieli 2 osp
- Matematiikka 2 osp
- Työelämätaidot 1 osp
- Minä parturi-kampaajana 1 osp

Opiskelijat tulevat kouluun päivittäin ja tiimien määrä sekä kokoonpano tarkentuvat myöhemmin. 

Alussa opettajat kokoontuvat, jaetaan tiimit, opettajat antavat tehtävät, jotka menevät limittäin eri aiheista esim. 
video hyvästä asiakaspalvelusta englanniksi. Yksi tehtävä tulee olemaan myös joulutorin pystyttäminen. Työt tulevat julkisiksi blogeihin. Osa töistä voi olla yksilötehtäviä tai tiimissä tehtäviä. Koulussa on paikalla aina yksi opettaja, joka ohjaa tehtävän etenemisessä. Opettajien on tärkeää vaihtaa keskenään tietoja siitä, miten tehtävät etenevät. Opiskelijat tulevat tekemään projektisuunnitelmat aikatauluineen, jolloin opettaja näkee missä ollaan menossa. Opetuksessa ei siis ole varsinaista teoriaopetusta, vaan opettaja ohjaa tunneilla oppimista ja tarvittaessa erityisopettaja pystyy auttamaan enemmän apua tarvitsevia. 

Tiimi tulee keksimään itselleen nimen, tiimiringit tullaan toteuttamaan koulupäivän alkaessa tai päättyessä. Ringin vetää se opettaja, jonka tunnit ovat kyseisenä päivänä lukkarissa. 

Viiden viikon aikana opiskelijat voivat hankkia myös vieraita luennoitsijoita, jotka merkataan näkyvillä olevaan kalenteriin. 

Tänä syksynä kokeillaan tätä hiusalalla ensimmäisen kerran, sen jälkeen lähdetään kehittämään mallia!


Opettajille vinkkejä tiimioppimisen pedagogiikkaan:
- siedä epävarmuutta
- luota oppimisprosessiin
- heittäydy 
- puuttumattomuuden laki: jätä puuttumatta silloin, kun tarvitsisi, puutu silloin kun kaikki on hyvin
- iso opettajuuden muutos
- häpeätä ei ole olemassa
- virta vie
- luota opiskelijaan
- valmenna taustalla
- älä tee opiskelijan puolesta
- oppimisprosessin omistajuus on opiskelijalla- opettaja keskittyy ohjaamiseen ja arviointiin
- pieniä teoriaopetuspätkiä on myös eli esim. graafisen suunnittelun ohjelmistot
- muista nöyryysasento opiskelijoiden edessä :) 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti