sunnuntai 4. joulukuuta 2016

MITEN TIIMIOPPIMINEN SUJUI OPISKELIJOIDEN JA OPETTAJIEN MIELESTÄ?

Salon seudun ammattiopiston hiusalalla kokeiltiin tiimioppimisen viikkoja yhteisissä aineissa integroiden joukkoon ammatillisista opinnoista yksi osaamispiste, Minä parturi-kampaajana!

Tiimioppimisen mallin kokeilu on toteutettu kuuden rohkean opettajan voimin. Opettajat lähtivät ennakkoluulottomasti kokeilemaan ammattiaineiden opiskelussa jotain aivan uutta. Opetushallituksen rahoittama ”Lisää tukea tutkinnon suorittamiseen ja työelämään siirtymiseen” -hankkeen turvin on mahdollistettu opettajien tiimioppimisviikkojen suunnittelutyön aloittaminen ja sen kautta loppuraportin syntyminen. Oppiaineiden tehtävien tekeminen on toteutettu normaalilla opettajan työresurssilla. Tarkoitus on, että malli leviää myös muille koulutusaloille vakituiseksi toiminnaksi, sillä opiskelijoilta saadut palauteet olivat hyviä. Jokainen opiskelija haluaa, osa jopa vaatii, meitä jatkamaan tiimioppimisen mallia ja sen avulla opiskelua.

Tiimioppimisen mallissa opiskelijat jaetaan tiimeihin ja he tekevät opettajien antamia tehtäviä tiimeissä haluamassaan järjestyksessä. Luokassa on kuitenkin koko ajan läsnä opettaja, joka ohjeistaa opiskelijoita. Opettajan rooli muuttuu ohjaajaksi, innostajaksi ja kannustajaksi, sillä perinteistä luokkaopetusta ei enää ole. Opiskelija määrittelee itse omat oppimistavoitteensa.

Kenelle:
Hiusalan opiskelijat, hius 16 -ryhmä. 19 opiskelijaa.

Aika:
Viisi viikkoa, 25.10 – 24.11.2016
Mitä:
Fysiikka 1 osp
Englanti 1, 1 osp
Matematiikka 1, 1 osp
Matematiikka 2, 1 osp
Minä parturi-kampaajana 1 osp
Työelämätaidot 1 osp
Äidinkeli 2, 1 osp
Äidinkieli 3, 1 osp
Ideologia:
Tavoitteena on luoda opiskelijoista tiimejä, jotka toteuttavat annettuja tehtäviä. Jokainen opiskelija itse määrittelee omat oppimistavoitteensa. Tiimit ottavat vastuun omasta ja koko tiimin oppimisesta. Yhdessä tiimin jäsenet huolehtivat, että kaikkien tehtävät tulevat tehdyksi annetussa ajassa. Tiimit voivat toteuttaa tehtäviään haluamassaan järjestyksessä. Tehtävät on suunniteltu niin, että ne palvelevat toisiaan ja integroituvat mahdollisimman paljon toisiinsa.
Opettajan tehtävä luokassa on toimia ohjaajana. Perinteistä luokkaopetusta ei ole ja kaikille pakollisista teoriakokeista luovutaan. Tavoitteena on, että erityisentuen tarpeessa olevat opiskelijat saavat tukea oppimiseen tiimiltä. Koska opettaja ei opeta luokan edessä, hänelle jää aikaa ohjata opiskelijoita myös enemmän.

Tavoitteena on myös luokan ryhmähengen parantaminen, työelämätaitojen, tiimityötaitojen ja opiskelijan oma-aloitteisuuden lisääminen sekä poissaolojen vähentäminen.

Miksi tätä kannattaa jatkaa?
(koottu opiskelijoiden ja opettajien palautteista)
Tiimioppiminen motivoi opiskelemaan eri lailla kuin perinteinen luokkaopetus.
Luokkaan on tullut parempi ryhmähenki ja tiimioppiminen on tehnyt luokasta yhtenäisemmän. Tiimityöskentelyn ansiosta kukaan ei jäänyt yksin. Tiimimme on nyt paljon läheisempi. Nyt kaikki auttavat toisiaan.
Tiimioppimisen aikana on opittu sosiaalisia taitoja ja ryhmän johtamista, koska tiimin jäsenten kanssa joutuu keskustelemaan ja neuvottelemaan tehtävien tekemisestä sekä aikataulutuksesta.
Asioita on opittu myös omasta itsestä ja ryhmässä toimimisesta. On opittu hoitamaan omia asioita ja ottamaan niistä vastuuta.
Tarvittaessa tiimin jäsenet ovat auttaneet opiskelijaa ongelmatilanteissa opettajan lisäksi. Perinteisessä luokkaopetuksessa opiskelija olisi luovuttanut, kun tiimioppimisen mallissa kaveri on auttanut ja on päässyt eteenpäin vaikeasta kohdasta.
Aikaan sitomaton opiskelu on vähentänyt opiskeluun kohdistuneita paineita. Opiskelun vapaus on lisännyt myös motivaatiota opiskeltavaa asiaa kohtaan.
Tehtävien ja oppiaineiden suorittaminen omassa järjestyksessä on lisännyt motivaatiota ja opiskeluun sitoudutaan paremmin.
Opiskelijat kokivat, että saivat näyttää oma-aloitteisuuttaan, taitoa, mitä tarvitaan paljon työelämässä. Opiskelijat oppivat ottamaan vastuuta tekemisestään aikataulussa.
Viiden viikon sijasta tiimioppimisen viikot voisivat kestää pidempään.
Osa opiskelijoista oli yllättänyt oppimisen määrästä. Oli yllättävää, miten paljon oppi asioita, ja aina sai opettajan ohjausta. Asiakirjamallitkin opittiin melkein ulkoa.
Opiskelijat pitivät tietokoneella toteutettavista tehtävistä ja he oppivat palauttamaan tehtäviä opettajille OneDriven kautta.
Ennen esimerkiksi matematiikassa opettaja on käskenyt laskea luokassa tiettyjä laskuja. Opiskelijat ovat suorittaneet ne mekaanisesti. Nyt opiskelijat ovat kokeneet saavansa määritellä oman oppimisensa tavoitteet ja pyrkineet niihin entistä paremmin. Jokainen saa tavoitella haluamaansa arvosanaa.
Työnantajien vierailut olivat hyviä ja avarsivat työn hakemista sekä työskentelyä hiusalan liikkeissä.

Erityistä tukevat tarvitsevat opiskelijat saivat tukea myös tiimiltä, ja isoja eroja osaamisessa ei esiintynyt. Kaikki saivat tehtävät toteutettua, koska myös tiimi tuki tehtävien suorittamista.
Opettajat oppivat tuntemaan enemmän toisiaan ja oppiaineitaan. Kunnioitus toisen ammattitaitoa kohtaan lisääntyy.
Tulevaisuudessa opettajilla ei ole enää aikaa perinteiseen luokkaopetukseen, vaan on keksittävä jotain uutta. Yhdelle opiskelijalle on aikaa noin 1h, jolloin pitää miettiä uusia oppimis- ja opetustapoja.

Kaikki opiskelijat haluavat ja osa opiskelijoista jopa vaatii, että tiimioppimisviikkojen tapaista opiskelua jatketaan myös ensi vuonna.

Lue koko loppuraportti tästä erinomaisesta kokeilusta, jota toivottavasti otamme ammattiopistossa käyttöön laajemmin!

Teksti: Pia Kiikeri

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti