tiistai 12. joulukuuta 2017

OPINTO-OHJAAJAN ROOLI UUDISTUVASSA AMMATILLISESSA KOULUTUKSESSA?

Ammatillisen koulutuksen uudistuksessa on puhuttu paljon opettajan tehtävän muutoksista sekä pedagogiikasta ja koulutuksen rakenteista. Yhtenä ratkaistavana asiana on tärkeän ammattikunnan eli opinto-ohjaajien rooli tässä uudistuksessa. 

Salon seudun ammattiopistossa yhdistettiin nuorten ja aikuisten koulutus kaksi vuotta sitten. Siinä vaiheessa opinto-ohjaajien tehtäväkenttä laajeni kun asiakkaiksi tulivat sekä ammatillisen peruskoulutuksen että näyttöperusteisen koulutuksen opiskelijat. Tämän kahden vuoden aikana opinto-ohjaus on hakenut muotoaan ja nyt olemme fokusoineet opinto-ohjaajan tehtäviä uudella tavalla.

Kuvassa Salon seudun ammattiopiston opinto-ohjaajat vas. Susanna Vasama, Merja Korkiakoski, Ulla Jokinen ja Sari Mäki-Latikka. (Kuva: Tiina Lehtiranta)


Opinto-ohjaajien vahvuutena on laaja-alainen tutkintojen tuntemus, joka luo vahvan osaamispohjan yksilöllisten polkujen laatimiseen opiskelijoille. Toisinaan polkujen laadinnassa tarvitaan hyvinkin paljon luovuutta ja avarakatseisuutta, jotta löydetään opiskelijalle parhaiten sopiva ratkaisu. Opinto-ohjaajilla on taito löytää hyvinkin erilaisia polkurakenteita!

Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen on niin ikään opinto-ohjaajien vankkaa osaamista, joten heidän vahvuutta tässä asiassa tullaan tarvitsemaan runsaasti jatkossakin.

Päädyimme Salon seudun ammattiopistossa fokusoimaan opon työtä henkilökohtaisten osaamisen kehittämissuunnitelmien asiantuntijuuteen. Hoksien laadinta on vastuuopettajan työtä, mutta opo pystyy auttamaan opettajia niiden laadinnassa.

Tässä tiivistettynä opinto-ohjaajan tehtävät:
o   Ohjaa hakijoita koulutusvaihtoehdoissa ja opintososiaalisissa etuuksissa
o   Osallistuu opiskelijavalintaprosessiin  (pt, at)
o   Ohjaa ja auttaa opiskelijoita mahdollisissa koulutusalojen ja osaamisalojen vaihdoissa sekä koulutuskokeiluissa (ei valmentava koulutus)
o   Toimii henkilökohtaisten osaamisen kehittämissuunnitelmien (HOKS) asiantuntijana ja tarvittaessa auttaa opettajia hoksin laadinnassa
o   Toimii asiantuntijana osaamisen tunnistamisessa ja tunnustamisessa
o   Laatii hoksin  yhdessä vastuuopettajan kanssa jatko-opintopolku- sekä ammatti- ja lukiopakettiopiskelijoiden kohdalla
o   Osallistuu tuutor-toiminnan suunnitteluun ja kehittämiseen
o   Osallistuu yhteisöllisen opiskelijahuollon suunnitteluun ja toteutukseen yhteistyössä muun opiskelijahuollon kanssa
o   Tukee opettajaa opiskelijan ohjaamisessa
o   Ohjaa ja kannustaa opiskelijoita opinnoissa sekä opintojen etenemisessä
o   Tekee omaan työhön liittyvää verkostoyhteistyötä
o   Tekee tarvittaessa yhteistyötä huoltajien kanssa
o   Ohjaa jatko-opintoihin 

Kuviossa opinto-ohjaajan tehtävän rajapinnat  hakupalvelun, markkinoinnin ja myynnin sekä vastuuopettajan työtehtäviin. 
Teksti ja kuvio: Susanna Löf

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti