Oppimisen uudistamisen tarve lähtee
työelämästä
Tulevaisuuden
työn yrittäjäpitoisuus lisääntyy riippumatta siitä, missä ja millaisessa
organisaatiossa työ tehdään. Tulevaisuuden työssä ei ole kyse enää pelkistä
työpaikoista, vaan erilaisista työkeikoista sekä ihmisten välisestä
yhteistyöstä. (Kilpi 2016,13.) Työn organisointia ohjaavat seuraavat
periaatteet: hajautuneisuus (päätösvaltaa ja vastuuta delegoidaan), itseohjautuvuus
(yksiköillä on merkittäviä vapausasteita toiminnassaan), asiakasohjautuvuus
(yksiköt ohjautuvat asiakkaan arvoluonnin vaatimusten mukaan), tiimimäisyys
(päätösvaltaa käytetään ja vastuuta otetaan yhteisöllisesti),
verkostoituneisuus (yksiköt hyödyntävät erilaisia kumppanuuksia) ja ketteryys
(organisaatio kykenee rakenteellisiin muutoksiin ja uudistumaan) (Alasoini,
2014, 94). Valtakunnallinen ammatillisen koulutuksen reformi tuo oppilaitoksiin
osaamisperustaisia ja asiakaslähtöisiä uudistuksia, kuten kaikille ikäryhmille
soveltuvat yksilölliset oppimisratkaisut ja -polut, koulutussisällöt sekä
osaamisen näytöt aidoissa työtilanteissa. Myös opettajuuden edellytetään
uudistuvan. (OKM, 2017.)
Tulevaisuuden yrittäjämäisen oppimisen
vision luominen hiljaisilla signaaleilla
Näihin
haasteisiin vastaamiseksi toteutettiin tutkimus osana yrittäjyyden ja
liiketoimintaosaamisen ylemmän ammattikorkeakoulun opinnäytetyötä. Laadullisen
tulevaisuuden tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaista tulevaisuuden yrittäjyyden oppiminen tulisi olla
ammatillisessa oppilaitoksessa? Tavoitteena oli selvittää, miten
yrittäjyyttä tulisi tulevaisuudessa opettaa ja oppia tulevaisuuden yrittäjyyden
tuomista näkökulmista. Yrittäjämäisen oppimisen tulevaisuuden kuva muodostettiin
hyödyntämällä tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiä:
tulevaisuusverstastyöskentelyä opettajille sekä yrittäjien teemahaastatteluja
keväällä 2017.
Teoriaa tulevaisuuden yrittäjyydestä
ja yrittäjämäisestä oppimisesta
Tulevaisuudessa
yrittäjyys on eriytymässä: yrittäjät, yritykset ja liiketoiminnat ovat
erkanemassa toisistaan. Yrittäjät eriytyvät yrityksistään sukupolven vaihdosten
yhteydessä sekä sarjayrittäjyyden yleistyessä. Yritykset ja liiketoiminnat
eriytyvät: omistajanvaihdoksen kohteena voi olla osuuksia yrityksestä tai
kokonaisia yrityksiä tai omistajan vaihdoksen kohteena on liiketoimintoja.
(Tall ym. 2013, 26-28.) Yrittäjyyden eriytymisestä johtuen tulevaisuudessa
yritysten kilpailukyvyn sijaan, tarkasteluun tulee ottaa liiketoiminnan kilpailukyky.
(Tall ym. 2013, 37-38.) Yhtenä tapana etsiä uutta tai kehittää olemassa olevaa
liiketoimintaa ketterästi on lean startup-toiminta. Lean startup-toiminta
perustuu kokeilukulttuuriin, jossa yrittäjä testaa liiketoiminnan eri
osiot(asiakkaat, asiakkaalle tarjottava arvo, jakelu, asiakassuhteiden hoito,
avainresurssit, -toiminnat ja -kumppanit sekä ansaintalogiikka) ja palautteen
perusteella jatkaa testattua osiota tai vaihtaa suuntaa. Tavoitteena on oppia
ymmärtämään, kuinka rakennetaan kestävää liiketoimintaa. (Eisenman ym. 2013.)
Tulevaisuuden yrittäjyydelle on ominaista verkostoyrittäjyys. Kuvio 1. KUVIO 1. Verkostoyrittäjyys - uudenlaista yrittäjyyttä (Toivola 2006, 114) |
Yrittäjyyskasvatuksessa tavoitellaan yrittäjyyden olemuksen mukaista, toimintaan sitoutunutta pedagogiikkaa. Yrittäjämäisessä oppimisessa opitaan kuin yrityksessä: opitaan toinen toisilta, tekemällä, keskustelemalla, keksimällä, ratkaisemalla ongelmia, virheitä pohtimalla sekä toisten reaktioita seuraamalla (Leskinen 2000, 82). Yrittäjyyskasvatuksen oppimisstrategian ydin perustuu ryhmämuotoiseen kokemukselliseen oppimiseen ja avoimiin oppimisympäristöihin, mikä on myös se tapa, jolla yrittäjät ja innovaatioiden ammattilaiset kehittävät liiketoimintaansa (Harms 2015, 22).
Tutkimustuloksia yrittäjien ja
opettajien tulevaisuusajattelusta
Tutkimuksen
tulosten mukaan yrittäjyyden toimintaympäristön muutokseen vaikuttavat
yrittäjien mukaan sekä digitalisaatio että uusi tapa tehdä ja organisoida
töitä: esimiehet korvataan tiimeillä ja osaaminen hankitaan verkostolta.
Tulevaisuuden liiketoimintamalliksi nostettiin esiin spin off –yrittäjyys
(vanhan liiketoiminnan uudistaminen) ja lean-ajattelu. Yritysten kehittämisstrategiassa
painottuu yhdessä kehittäminen, tulevaisuuden ennakointi ja yrityskaupat.
Tulevaisuuden yrittäjämäistä osaamista yrittäjien mukaan on itsensä johtaminen,
oman osaamisen tuotteistaminen, innovointi, myynti- ja viestintäosaaminen. Lean
startup-menetelmä on tulevaisuuden yrittäjämäisen oppimisen menetelmä, jossa
liikeideaa kehitetään asiakkaan kanssa. Yrittäjämäistä oppimista opettajien
mukaan tulee kehittää henkilökohtaistamisella, asiakastöiden tekemisen ja
tiimiyrittäjyyden kautta, lisäämällä tiedottamista ja tekemällä yhteistyötä
läpi rajojen.
Visiona rajat rikkova yrittäjyyden
oppimisyhteisö ja -ympäristö
Yrittäjämäisen
oppimisen tulevaisuuden visio on luotu yhdistämällä sekä teoriaa tulevaisuuden
yrittäjyydestä ja oppimisesta että haastateltujen yrittäjien ja
tulevaisuusverstaisiin osallistuneiden opettajien näkökulmista. Tulevaisuuden yrittäjämäinen oppimisympäristö on rajat rikkova oppimisyhteisö ja -ympäristö, jossa opiskelijan on mahdollista yhteistoiminnallisesti oppia yrittäjyyden kautta ja yrittäjäyhteistyössä työelämätaitoja ja ammattia. Oppimisyhteisö perustuu eri koulutusasteiden ja alojen verkostoyhteistyölle työelämän keskellä: opiskelijoiden on mahdollista saada autenttista yrittäjyyskokemusta, aitoja asiakastilanteita ja kohtaamisia. Oppiminen perustuu tiimiyrittäjyyteen.
Lähteet:
Alasoini, T. 2014. Työn organisoinnin
muutostrendit: teknis-taloudellinen ja sosiokulttuurinen näkökulma. Teoksessa
Katsaus suomalaisen työn tulevaisuuteen. (toim.) L. Pentikäinen. Työ- ja
elinkeinoministeriön julkaisuja, työ ja yrittäjyys 30/2014.
Eisenman, T., Ries, E. & Dillard, S. 2013. Hypothesis-Driven Entrepreneurship: The Lean Startup. Harvard Business School.
Gibb, A. 2005. The Future of Entrepreneurship Education – Determining teh Basis for Coherent Policy ja Practice? Teoksessa P. Kyrö & C. Carrier. The Dynamics of Learning Entrepreneurship in cross-cultural university context. Entrepreneurship Education Series 2. s. 44-67.Hämeenlinna: Tampereen yliopisto.
Harms, R. 2015. Self-regulated learning, team learning and project performance in entrepreneuship education: learning in a lean startup environment. Technological Forecasting & Social Change 100, 21-28.
Kilpi, E. 2016. Perspectives on new work. Exploring emerging conceptualizations. Sitra Studies 114.
Leskinen, P-L. 2000. Yrittäjyyttä etsimässä – kokemuksia ja ajatuksia yrittäjyyskasvatuksesta. Helsinki:Edita.
OKM ammatillisen koulutuksen reformi. Viitattu 17.10.2017, http://minedu.fi/amisreformi
Tall, J., Soramo, K., Tulisalo, P. Petäjä, E. & Virkamäki, A. 2013. Yrittäjyys 2.0 – menetyksen avaimia. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä 69.
Toivola, T. 2006. Verkostoituva yrittäjyys, strategiana kumppanuus. Helsinki: Edita Prima Oy.
Eisenman, T., Ries, E. & Dillard, S. 2013. Hypothesis-Driven Entrepreneurship: The Lean Startup. Harvard Business School.
Gibb, A. 2005. The Future of Entrepreneurship Education – Determining teh Basis for Coherent Policy ja Practice? Teoksessa P. Kyrö & C. Carrier. The Dynamics of Learning Entrepreneurship in cross-cultural university context. Entrepreneurship Education Series 2. s. 44-67.Hämeenlinna: Tampereen yliopisto.
Harms, R. 2015. Self-regulated learning, team learning and project performance in entrepreneuship education: learning in a lean startup environment. Technological Forecasting & Social Change 100, 21-28.
Kilpi, E. 2016. Perspectives on new work. Exploring emerging conceptualizations. Sitra Studies 114.
Leskinen, P-L. 2000. Yrittäjyyttä etsimässä – kokemuksia ja ajatuksia yrittäjyyskasvatuksesta. Helsinki:Edita.
OKM ammatillisen koulutuksen reformi. Viitattu 17.10.2017, http://minedu.fi/amisreformi
Tall, J., Soramo, K., Tulisalo, P. Petäjä, E. & Virkamäki, A. 2013. Yrittäjyys 2.0 – menetyksen avaimia. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä 69.
Toivola, T. 2006. Verkostoituva yrittäjyys, strategiana kumppanuus. Helsinki: Edita Prima Oy.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti