keskiviikko 14. kesäkuuta 2017

LEAN- TYÖPAJASSA

Salon seudun ammattiopiston Innostamo-hankkeen puitteissa järjestettiin Lean-työpaja, jota vetivät Päivi Savolainen ja Teemu Elomaa Lean5-yrityksestä



Lean on johtamisfilosofia, joska keskittyy hukkien poistamiseen. Sen avulla parannetaan asiakas- ja työntekijätyytyväisyyttä.

Lean on jatkuvan parantamisen toimintatapa. Tavoitteena on oppia ymmärtämään asiakasarvo. Lean on ennen kaikkea asennetta ja ajattelua, oppimista ja jatkuvaa kehittämistä. Leanista on 20 % tekniikka ja loppu ajattelua, asennetta ja johtamista.

Lean-ajattelu pähkinänkuoressa: Emme juokse nopeammin, vaan opimme yhdessä kävelemään lyhyemmän matkan.

Lean5-askeleet:
1. Arvo: Mikä tuottaa asiakkaalle arvoa? Mikä ei tuota?
2. Arvoketju: Prosessi vaiheineen, josta arvioidaan arvoa lisäävä toiminta, aputoiminnot ja hukka

Saimme tehtäväksi pohtia kolmessa ryhmässä prosessia ja tunnistaa sen hukkia. Ensimmäinen ryhmä pohti raportointitiedon keruuta, joka kulminoitui siihen, että meidän kannattaa panostaa tietojen ajantasaisuuteen järjestelmässä. Esim. opiskelijatiedot oltava 2 pv ennen laskentapäivää. Toinen ryhmä pohti lukujärjestysprosessia, jota meidän on seuraavalla kierroksella ohjeistettava uudella tavalla. Kolmas ryhmä pohti tilaus-toimitusprosessia esim. opiskelijatöissä. Tähän ratkaisuna voisi olla verkkokauppa. 

3. Virtaus: Tavoitteena vapauttaa kapasiteettia
4. Tarveimu: Asiakastarpeeseen perustuva virtaus, juuri oikeaan tarpeeseen Just In Time
5. Jatkuva parantaminen: Ihmiset, asenne, jatkuvan parantaminen, pyritään yksinkertaisuuteen


Teemu Elomaa kertoi Turun amk:n esimerkin Virtaava opiskelija

Lähtötilanteena oppilaitoksessa oli, että esim. tavoiteltu opintopistemäärä ei toteudu ja opettajien resurssit eivät riitä.
1. Ensin tehtiin iso kuva: Järjestelmät, toimittajat, sidosryhmät, pääprosessit
2. Valittiin asiat, joita lähdetään lean-ajattelulla parantamaan: lukujärjestykset, opinnäytetyö
3. Kuvattiin aikaisempi prosessi ja lähdettiin tunnistamaan niistä hukkia= tehtiin arvovirtakuvauksia ja saatiin prosesseja huomattavasti yksinkertaisemmaksi
4. Päivittäinen johtaminen: Opettajien työtilaan tai kahvitilaan kootaan ilmoitustauluun hoidettavat asiat, ne käytiin opettajien aamupalavereissa joka aamu läpi 15 minuutissa. Ilmoitustauluun merkattiin aina valmistuva opiskelija, tämä visuaalinen näkymä toimi hyvänä onnistumisen mittarina. Tällä joka-aamuisella pienellä palaverilla pystyttiin luopumaan työryhmän viikko- tai kuukausipalaverista.

Lean keskittyy keinoihin, kun tyypillisesti johtaminen on keskittynyt vain tuloksiin!

Teksti ja kuvat: Susanna Löf

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti