torstai 8. kesäkuuta 2017

SALPAUKSESSA VIERAILULLA

Salon seudun ammattiopisto lähti benchmarking-vierailulle koulutuskeskus Salpaukseen. Vierailun aikana vaihdettiin ajatuksia lähinnä uudesta ammatillisen koulutuksen laista  sekä siihen liittyvästä työstä.

RAHOITUSMUUTOS OHJAA TOIMIMAAN ENEMMÄN YHTEISTYÖSSÄ
Uusi rahoitus ohjaa tekemään enemmän yhdessä oppilaitosten sisällä, edelläkävijäalojen kannattaa auttaa muita aloja, koska rahoitus tulee olemaan yksi yhteinen potti tulostavoitteineen. Ammatillisten oppilaitosten sisällä olevien raja-aitojen tulee vähentyä entisestään, osaamista tulee jakaa ja käyttää monipuolisesti. Tutkinnon ja tutkinnon osien määrät tulevat olemaan rahoituksen kannalta oleellisia, joten niihin kohdistuvia tavoitteita pitää jatkossa nostaa.

TOIMINTAKULTTUURIN KEHITTÄMINEN
Reformin toteuttaminen edellyttää myös toimintakulttuurin muutosta. Kehittämistyöhön tulee osallistaa opiskelijoita ja tehdä eri alojen yhteistyötä. Opettajien profiilia halutaan nostaa ja käyttää edelleen heidän osaamistaan opetuksessa ja arvioinnissa. Ohjaajat puolestaan voivat tehdä opiskelijoiden kanssa avustavia tehtäviä.

TOIMEENPANO
- Kannattaa pohtia tarkasti, mistä tarvitaan prosessit ja ohjeet
- Henkilökohtaistaminen otetaan käyttöön myös nuorille jo syksystä lähtien
- Henkilöstön osaamisen lisääminen- esim. reformityöpajat kohdennettuna eri ammattiryhmille, digiosaaminen, henkilökohtaistaminen
- Viestintä sidosryhmille, opiskelijoille, työelämälle

Kuvassa Salpauksen strateginen suunnitelma

OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS
Sillä on merkitystä, mitä opetetaan eli opetussuunnelmatyö on tärkeä perusta koko pedagogiselle toiminnalle. On tärkeää saattaa opetus oikealle tasolle suhteessa perustutkinnon tavoitteisiin eli mitä oikeasti opetetaan= ydinosaamisalueiden löytäminen.  Salpaus on kuvannut eri tutkintoihin valmiita polkuja mm. hotelli-, ravintola- ja cateringalalle suurkeittiökokki, ravintolakokki ja moniosaajakokki. 
Salpauksessa kokeillaan pariopettajuutta, jolla saavutetaan esim. yhteistä suunnittelua opetuksen toteuttamiseen sekä opetustilanteissa eriyttämistä.

Salpaus käyttää arviointiin OPPA.FI- sovellusta, joka hakee pohjaksi e-perusteet. Tutkinnon osat on pilkottu työkokonaisuuksiksi eli työelämän näkökulmasta sopiviksi oppimistavoitteiksi (=meillä osaamiskortti). Opiskelija liittää sovellukseen arvioitavaa aineistoa ja tekee itsearvioinnin samalla asteikolla kuin opettaja eli  käyttäen neliportaista sanallista arviointia:

  • Ei ole tutustunut/ tehnyt
  • On tutustunut/ tehnyt vähän
  • Osaa tehdä, kun neuvotaan
  • Osaaa tehdä itsenäisesti

Salon seudun ammattiopistolle ideat reformin eteenpäinviemiseen:
- pedagogiikan kokonaistavoitteiden kuvaaminen ja aikataulu
- reformin tavoitteiden kokonaiskuva ja mitä olemme tehneet sekä mitä on tekemättä
- poluttaminen- miten sitä tehdään? Polkukuvaukset
- "reformirupattelupajat"
- mitä viestiä henkilöstö vie työpaikoille?
Teksti ja kuva: Susanna Löf

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti