Yrittäjyyden ytimessä –
yrittäjyyskasvatustapahtuma uudistamassa yrittäjyyden oppimista
YES
Varsinais-Suomi ja Varsinais-Suomen Yrittäjät järjestivät Yrittäjyyden ytimessä
– yrittäjyyskasvatustapahtuman jo 12. kerran. Tapahtuman kantavana teemana oli suomalaisen
koulutuksen muutos ja uudistuminen, erityisesti yrittäjyyskasvatuksen
näkökulmasta. Paikalla oli noin 130 edustajaa kaikilta koulutusasteilta. Tapahtuma
oli rakennettu asiantuntijaluentojen sekä yhteisöllisyyttä hyödyntävien eri
kouluasteiden työpajojen kautta. ”Tapahtumapaikaksi oli valittu Turun
ammatti-instituutin yrittäjyyskampus Wisio esimerkkinä tulevaisuuden
yrittäjyyden oppimisympäristöistä”, kertoi YES Varsinais-Suomen aluepäällikkö Johanna Vainio sekä Turun
ammatti-instituutin yrittäjyysvalmentajat
Jaana Åkerroos ja Anna-Maija Lassila.
Suomen
Yrittäjistä koulutusasioiden päällikkö, Mika
Tuuliainen pohjusti työelämän muutosta sekä sitä, millaista osaamista
pk-yritykset tarvitsevat tulevaisuudessa? ”Työelämän tulevaisuuden muutoksen
taustalla on kaksi merkittävää megatrendiä: globalisaatio ja digitalisaatio.
Esimerkkinä kaupan alalla kyseiset trendit näkyvät verkkokauppa liiketoiminnan
kasvuna. Sähköiseen liiketoimintaan suuntautuneita yrityksiä on Suomessa kuitenkin
vähän. Sähköinen liiketoiminta kuitenkin mahdollistaisi alan pk-yritysten
kasvun ja kansainvälistymisen. Erityisesti asiakas- ja kuluttajakäyttäytyminen
on muuttunut. Kivijalkaliikkeet toimivat ”showroomeina” ja varsinainen
ostotapahtuma toteutetaan verkon kautta.”, kertoo Tuuliainen.
PK- (pienet ja
ketterät) yritykset tarvitsevat Tuuliaisen mukaan sopia osaajia, joilla on sekä
henkilökohtaiset ominaisuudet, kuten omatoimisuus, oma-aloitteisuus,
asiakassuhdeosaaminen, joustavuus, oppimiskyky ja -halu sekä sosiaalisuus ja
ulospäinsuuntautuneisuus sekä ammatillinen osaaminen kohdallaan. Lisäksi
yrittäjyys on nähtävä kisällilajina, eli yrittäjyyden oppiminen kuuluu
oleellisesti oppilaitoksiin, sillä tällöin yrittäjyyttä voi kokeilla
oppilaitoksen turvallisessa ympäristössä.
”Mikä on tulevaisuuden
oppimisen ”uusi normaali”?”, kysyi Taloudellisen tiedotustoimiston (TAT)
johtaja Liisa Tenhunen-Ruotsalainen.
Hänen mukaansa ”uusi normaali” tehdään neljän elementin kautta; yhteistyöllä,
oppimisympäristöillä, pedagogiikalla sekä toimintakulttuurilla. ”Oppimisympäristö
tulee nähdä tiloina, paikkoina, toimintakäytäntöinä, yhteisöinä, joissa oppiminen
tapahtuu ja joissa hyödynnetään erilaisia välineitä, palveluita ja
materiaaleja. Tulevaisuuden
oppimisympäristöissä tuleekin huomioida seuraavat näkökulmat: sosiaaliset,
digitaaliset/verkottuneet sekä fyysiset oppimisympäristöt, joiden tulee sulautua
toisiinsa”, jatkoi TAT:n pedagoginen asiantuntija Lauri Vaara. Oppimisympäristöjen tehtävänä on aktivoida oppimista.
Oppimisympäristöjen suunnittelussa tulee ottaa mukaan yrityselämän nuoret
sukupolven ts. opiskelijat.
Uutta boostia yrittäjyyden oppimiseen
ammatillisissa oppilaitoksissa
Salon seudun
ammattiopisto sai kunnian toteuttaa tapahtuman ammatillisen koulutuksen polun
kehittämisen työpajan. ”Työpajassa esiteltiin Salon seudun ammattiopiston
yrittäjyyspolku sekä lähdettiin jakamaan parhaita yrittäjyyden oppimisen
kokemuksia sekä tutkimaan, mitä uutta voitaisiin tehdä tulevaisuudessa
yrittäjyyden oppimisen kehittymiseksi? Hyviä käytäntöjä oli mukana ideoimassa
ja jakamassa noin 25 ammatillisen koulutuksen edustajaa meidän oppilaitoksen
lisäksi Ekamista, Keudasta, Turun ammatti-instituutista sekä Rasekosta.”,
kertoo projektisuunnittelija Jaana
Nyström. Työpajoissa lähdettiin seuraavien kolmen teeman kautta jakamaan
hyviä käytäntöjä sekä ideoimaan tulevaisuuden oppimista: miten innostetaan
nuoria mukaan yrittäjämäiseen oppimiseen, millainen on tulevaisuuden
yrittäjämäinen oppiminen sekä miten tulevaisuudessa tehdään uudella tavalla
työelämäyhteistyötä yrittäjämäisen oppimisen edistämiseksi?
Kuva: Yrittäjyyspolun esittelyä tiimiringissä
”Työpajoissa
saatiin aikaan hyvää pöhinää yrittäjyyden ympärille”, kuvailevat opettajat Johanna Rintanen, Pia Kiikeri, Sinikka
Peltomäki, Antti Saarinen ja Matti Tuomi.
Kuva: Uutta boostia yrittäjyyteen
ammatillisissa oppilaitoksissa työpaja
Ohessa on lyhyt yhteenveto työpajojen annista:
Miten innostetaan opiskelijoita ja
opettajia yrittäjyyteen?
Hyviä
kokemuksia – mitä on jo tehty?
|
Uudet
ideat – mitä uutta voitaisiin tehdä?
|
·
Vertaiset
kertovat vertaisilleen hyviä esimerkkejä: opiskelijat opiskelijoille ja
opettajat opettajille
·
NY12h
leirille osallistuminen (tarjotaan kaikille aloille) ja suunnitellaan oma
liikeidea, liikeidean toteuttaminen omalla alalla pop up toiminnan kautta
(mm. NY, osuuskuntaa hyödyntäen)
·
Oppilaitoksen
kiinteistöpalvelut ostavat kiinteistöpalveluja opiskelija NY yrittäjiltä
·
Yrittäjyys
ja yritystoiminta (1 osp pakollinen) on mukana ammatillisissa opinnoissa
·
Oppilaitoksen
johtamisrakenne tukee sujuvaa tiedottamista (johto, tiimivastaavat,
henkilökunta)
·
Uudet
oppimisympäristöt (esim. Turun ammatti-instituutin WISIO)
·
Oppilaitoksen
yrittäjyystiimi, koostuu eri alojen opettajista
·
Verkkokurssi
(jatkuva opiskelijoiden sisäänotto)
|
·
24h
leirin lopputapahtumaan kutsutaan myös muita opiskelijoita
·
Nuoret
kertoisivat nuorille (alakohtaiset), ei massatapahtumia
·
Opettajat
kertoisivat omia kokemuksia toisille opettajille
·
AMK:n
opiskelijat kertomaan ammatilliselle puolelle yrittäjyysjatko-opinnoista
·
Somen
hyödyntäminen markkinoinnissa
·
Video,
jossa kerrotaan omista yrittäjyyskokemuksista (valmistuneet)
·
Yrittäjämaailman
todellisuuden esittely lisätyn todellisuuden avulla
·
Ammattialan
tuutorit/alumni
|
Miten tehdään työelämäyhteistyötä
yrittäjämäisen oppimisen edistämiseksi?
Hyviä
kokemuksia – mitä on tehty?
|
Uudet
ideat – mitä uutta voitaisiin tehdä?
|
·
Yrittäjyyden
oma neuvottelukunta, ryhmään kuuluu yrittäjyysopettajat, rehtori,
yrittäjäyhdistyksen pj
·
Yhteistyö
yrittäjien ja nuorkauppakamarin kanssa mm. Salon Sykäystiimi ja
yrittäjä-ope-treffit
·
Yrityskäynnit
ja yrittäjät oppilaitoksessa kertomassa omia tarinoita
·
Opiskelijat
hoitavat itse kontaktoinnin yrityksiin
·
Kehittämishankkeita
yrittäjien kanssa
·
Työssä
oppimisen projekti tehdään osittain koulussa ja osittain yrityksessä
limittäin
·
Kummiyrittäjyys
|
·
Yrittäjien
onnistumisista kertominen
·
Kesäajan
hyödyntäminen yritysten sisällä (yrittäjien toive)
·
Sotealan
innostaminen yrittäjyyteen
·
Opiskelijoiden
tarjoamien palvelujen myynti asiakkaille alihankintana (NY yrittäjänä)
·
Lukujärjestyksistä
eroon, tarvitaan suurempia kokonaisuuksia lukkariin, mikä helpottaisi
asiakastöiden tekemistä
|
Millaista on tulevaisuuden
yrittäjämäinen oppiminen?
Hyviä
kokemuksia – mitä on tehty?
|
Uudet
ideat – mitä uutta voitaisiin tehdä?
|
·
Poikkialaisuus
ja yhteiset ”keissit esim. KV-toiminnassa hotraca (keittiö), matkailu (respa)
ja merkonomi (myynti/markkinointi) asuneet yhdessä ja olleet samassa työssä
oppimispaikassa
|
·
Olemassa
olevien rakenteiden rikkonen (luova tuho)
·
Itsensä
työllistämisen tukeminen (yleistyvä työssä teon malli)
·
Monialainen
osaaminen ja yhteistyön lisääminen eri alojen kesken
·
Yhdistetään
eri alojen osaaminen: esim. vanhusten ruokapalvelu, kokit ruoka, logistiikka,
kuljetus, lähihoitajat kotikäynti ja merkonomit, myynti
·
Monialaiset
NY yritykset
·
OPS:iin
tulisi mahdollistaa tutkinnon suorittamimen eri järjestyksessä
·
Tietotekniikkaosaamisen
yleistyminen
·
Kiltakoulumalli,
projektioppinen, asiakastyöt, digiopiskelijat ottavat vastuun
·
Yrityskampus,
tilojen yhdistäminen toimintaan, yrityksiin ja yhteiskuntaan (verkostoina)
·
Eri
kouluasteiden yhteistyö: rajojen rikkominen
|
Teksti ja kuvat: Jaana
Nyström
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti