keskiviikko 2. marraskuuta 2016

AMMATILLISEN KOULUTUKSEN SEMINAARI JYVÄSKYLÄSSÄ 1-2.11.16

Semnaarissa käsiteltiin mm. uutta lakiluonnosta (blogissa oph- ohjeet välilehdellä)
Seminaarissa olivat mukana Salon seudun koulutuskuntayhtymästä mm. vas. Saija Välikangas, Sanna Leivonen ja Susanna Löf

AMKE Marketta Kokkonen
- Kokkosen mukaan meidän tulee laajentaa oppimisen aikasidonnaisuuden poistamista, sillä oppimista tapahtuu kaikkialla kaiken aikaa, jolloin oppimisen muodot pitää integroida monimuotoisesti
- Selviytyjiä ovat ne, jotka näkevät enemmän mahdollisuuksia ja tarttuvat niihin

OPH Aulis Pitkälä kertoi suomalaisen koulun kehittämisestä. Hänen mukaansa kaikille tulisi taata oppimisen polku. Pitkälän mukaan meidän tulisi kehittää arviointiosaamista. On helppo arvioida matematiikkaa, mutta entä taitojen arviointi, miten kehitämme sitä objektiiviseksi? Onko koulussa painopisteenä ajattelun kehittyminen vai kurssien suorittaminen? Pitkälä haastoi oppilaitoksia miettimään tulevaisuuden koulun infraa- koulu keitaana! 

Opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen
- Meneillään on historiallisen suuri ammatillisen koulutuksen uudistus
- Lakiluonnos lähtee lausuntokierrokselle ja siinä on edelleen useita yksityiskohtia tarkennettavana
- ministeri puhui reformin tarpeesta, uudistuksia on tehtävä, koska maailma ja osaamistarpeet muuttuvat. Reformin avulla voidaan tehdä muutoksia ja kehittää. 
- Ammatillisesta koulutuksesta tulee aidosti osaamisperusteinen, tutkintojen määrä vähenee, mutta tutkinnot laajenevat, jolloin opiskelijan polun rakentamisen mahdollisuudet laajenevat
- Grahn-Laasonen kannusti oppilaitoksia käyttämään osaamistaan yhdistämällä erilaisia työryhmiä uudella tavalla ja käyttämällä opettajien vahvaa pedagogista osaamista. 
- Uudistuksen tärkein prosessi on opiskelijan henkilökohtaistaminen, johon tulee yksi asiakirja. Siihen kuvataan oppimisen muodot ja sen nimi tulee olemaan HOS= henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma. Starttivaiheessa osaamisen tunnustaminen on tärkeä osa opintojen aloitusta. 
- Työssäoppimiseen tulee koulutussopimus= palkatonta tai oppisopimus= palkallista.
- Opettajan työ tulee tapahtumaan enemmän työpaikoilla. 
- Koulutukset tulevat jatkuvaan hakuun.
- Koulutuksen rahoitus tulee jakautumaan seuraavasti:

  • 50 % Perusrahoitus (opiskelijatyövuodet)
  • 35 % Suoritusrahoitus= Tutkinnon tai osien suoritusmäärä
  • 15 % Vaikuttavuusrahoitus= Työllistyminen, jatko-opintoihin pääsy, opiskelijapalautteet, työelämäpalautteet
  • Strategiarahoitus= Kehittämiseen, ammattitaitokilpailuihin, korvaa OPH:n hankerahoituksen
- Ministeri kannusti oppilaitoksia selvittämään koulutuksenjärjestämismuotona osakeyhtiömallia
- Ministerin mukaan reformin onnistuminen ratkaistaan käytännössä, hän muistutti, että uudistus tehdään asiakkaita varten. 
- Ammatillisen koulutuksen tulee olla vetovoimaista ja vaikuttavaa, meillä tulee olla luottamusta luopua vanhasta ja tutusta, sillä tämän päivän parhaat käytännöt eivät välttämättä ole niitä huomenna. 
- Opiskelijoiden ideat kannattaa ottaa käyttöön!

Mercuria palkittiin laatupalkinnolla yksilöllisistä ja joustavista opintopoluista, heidän mottonsa on välittämisen ei valittamisen kulttuuri! Rehtori antoi meille kaikille vinkiksi opiskelijoiden ohjaukseen inhimillisen ohjeen: Sydämellä kuulee paremmin! 

OKM Mika Tammilehto
- Resurssit pitää pystyä tulevaisuudessa kohdentamaan päätyöhön, reformilla on tarkoitus myös purkaa normeja esim. näyttötutkintojen järjestämissuunnitelmia ei tarvitse reformin voimaan tulon jälkeen enää tehdä ja koulutuksen järjestäjä myöntää tutkinnot. 
- Tavoitteena on mennä kohti opettajien osaamisyhteisöjä, joilla tuotetaan asiakaslähtöisiä ratkaisuja. 
- Yhteisöissä on tärkeä jakaa osaamista esim. näyttöperusteisessa osataan henkilökohtaistaminen erinomaisesti. 
- Koulutuksen järjestäjä tarvitsee toimivat prosessit taustalle

ISS-palvelut, Sari Suono
Työnantajan näkemyksiä: Tulevaisuuden työntekijällä on
- positiivista energiaa
- kyky energisoida muita
- kyky tehdä rohkeitä päätöksiä
- kyvykkyys saada homma tehdyksi
- taidot ja pätevyys
- asenne
- innostus työhön

Työnantajalta puolestaan odotetaan uramahdollisuuksia, arvopohjaa, rahallinen kompensaatio, työsuhde-edut, mahdollisuus kyseenalaistaa ja haastaa työnantajaa kehittämään. 

Omnian tulevaisuuden suunnitelmat (Riikka-Maria Yli-Suomu)
- yksi oppilaitos ensi vuoden alusta: aikuislukio, ammatillinen peruskoulutus, aikuisten perusopetus, vapaa sivistystyö
- Omnia vastaa myös jäsenkuntien nuorten työpajatoiminnasta ja etsivä nuorisotyöstä
- Henkilöstöä 850 ja 600 työväenopiston tuntiopettajaa
- Uusi organisoituminen:

  • tulossa kaksi tulosyksikköä: ammatillinen oppiminen (ammatilliset tutkinnot) ja elinikäinen oppiminen (työpajat, valma, ammatilliset yhteiset opinnot, lukio-opinnot, kotokoulutus, työväenopisto, yrityskoulutukset)
  • rakennetaan opettajatyöyhteisöjä
  • työssäoppimisen koordinointi keskitetään työelämäpalveluille
  • kiinteistöpalvelut liitetään opiskelijapalveluihin, näin saadaan toimivat aulapalvelut
Omnian uusi palvelukuvaus, jossa henkilöstö tuottaa verkostona palveluita yksiköille sekä yrityksille. 


Yhdessä rakennamme uutta myös meillä Salon seudun ammattiopistossa!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti