keskiviikko 29. maaliskuuta 2017

Erja Sandberg: Oppimisvaikeuksien ja erilaisten oppijoiden kohtaaminen


Erja Sandberg kävi pitämässä luennon Salon seudun ammattiopiston henkilöstölle



POIMINTOJA LUENNOSTA:
- Tukea tarvitsevia nuoria on Suomessa noin 150 000.
- Työttömät vanhemmat eivät itse välttämättä usko koulutukseen, eivätkä myöskään kannusta lapsiaan.
- Ammatillisessa koulutuksessa oppimisvaikeuksia on noin 10-25 % opiskelijamäärästä-> erityisopetusjärjestelmää on vahvistettava.
- Kriittisintä aikaa on kaksi ensimmäistä kouluviikkoa-> tukea tarvitaan
- Tukea tarvitseva nuori kaipaa aikuisen vahvaa tukea myös toisella asteella- ja myös täysi-ikäisenä, ainakin aluksi.
- Maahanmuuttajat tarvitsevat tukea suomen kielen oppimiseen.
- Peruskoulun jälkeen on ryhmä väliinputoajia, jotka eivät halua lukioon, mutta myöskään ammatillinen oppilaitos ei ole sopiva, valmentava koulutuskaan ei ole välttämättä ratkaisu. Heille tarvittaisiin uusi vaihtoehto.

- Oppimisvaikeudet ovat koko elämän matkaisia-> tukea tarvitaan koko ammatillisen koulutuksen ajan.
- Eri tasoisia oppimisvaikeuksia on noin 20-35 % väestöstä. Yleisin on lukemisen vaikeus ja luetun ymmärtäminen.
- Tukea voi tarvita ihan arjen asioissa esim. koulussa luokkaan löytäminen, vaikka oppimisessa ei olisikaan vaikeutta.
- Yhteistyö nuorisotoimen kanssa on tärkeää esim. silloin, jos opiskelija tule kouluun.
- Perinteiset oppikirjat ovat arvossaan tukea tarvitseville opiskelijoille
- Testit, kokeet ym. ovat edelleen hyviä välineitä seurata opintojen etenemistä ja osaamisen kehittymistä.
- Opettaminen monikanavaisesti: Kuuntelemalla, tekemällä, kuvien avulla, projektit jne. Monipuolinen pedagogiikka edistää oppimista.
- Kaikki konkretia auttaa oppimaan! Esimerkiksi matematiikkaan on saatavilla oppimisen apuvälineitä.
- Kannustaminen ja vahvuuksien etsiminen opiskelijasta on tärkeää!

- Aistinsäätelyhäiriöitä esiintyy esim. adhd:ssa, autismissa, tourettessa. Aistitoiminta (esim. äänet, valot, kosketusherkkyys) on yleensä näissä tapauksissa hyvin herkkää, jolloin se vaikuttaa keskittymiseen. Loisteputkivalaistus tai häly kuormittavat ja voivat estää oppimista.
- Vaihtelevat oppitunnit, liikkuminen ja tauot ovat tärkeitä.

Miten tukea?
- Oppitunnin rakenne- > vaihtelevuus, "hommien" vaihto 15 min välein
- Suunniteltu työtehtävät
- Vaihtoehtoiset suoritustavat: kirjallinen, työn tekeminen, kuvat, videot jne.
- Kokonaisuuksien pilkkominen osiin, yksi vaihe kerrallaan
- Katsekontakti ohjetta annettaessa vahvistaa ymmärtämistä
- Alkuun auttaminen
- Deadline
- Ympäristön huomioiminen-> luokkien valaistus, akustiikka, kalustus, tilan vaihtaminen
- Ennakointi eli muutoksista tiedottaminen, jos vaikka ohjelma vaihtuu tai luokka vaihtuu
- Visuaalinen tuki-> kuva, video

Vahvuudet
- Positiivisen minäkuvan kehittäminen ja vahvistaminen
- Positiivinen pedagogiikka- > testi netissä, jolla saa vahvuudet esiin
- Meillä on taipumus keskittyä heikkouksiin ja siihen mikä ei toimi, rinnalla tarvitaan vahvuuksien esiin tuomista.

Olennaista ammatillisessa koulutuksessa
- Riittävästi lähitunteja
- Työssäoppimisen ohjaamisen varmistaminen- >lisäresurssia
- Monenlaisia tukitoimia myös ammatillisiin
- Varhainen puuttuminen
- Tiedonkulku erityisopettajalta ammatin opettajalle
- Vahvuuksien testaaminen
- Osaamisen varmistaminen, pienet välitsekkaukset

Teksti ja kuva: Susanna Löf

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti