keskiviikko 8. maaliskuuta 2017

NEROKAS KEKSINTÖ OPISKELIJAN OPINTOJEN ETENEMISEN SEURANTAAN

Salon seudun ammattiopiston opettajat Johanna Lahtinen ja Johanna Rintanen ovat keksineet uuden tavan seurata opiskelijoiden opintojen etenemistä!

Koko ammattiopistossa uudistetaan opetussuunnitelmat, jotka muodostuvat tutkinnon osan osista eli meillä osaamiskorteista. Osaamiskortit tehdään ammatin perusteista, jotka nimetään aihealueittain sekä ammattitöistä, jonne listataan ko. tutkinnon osan työtehtävät. Opiskelijat voivat kartuttaa osaamista eri tavoin ja eri järjestyksissä. Tämä muodostaa opetushenkilölle haasteen siitä, miten seurata kunkin opiskelijan opintojen etenemistä. Ammattiopistossa työstämme Wilmaan oppimispäiväkirjan, jonka kautta opintojen etenemistä voi seurata, mutta sinne ei voi liittää arvioitavaa aineistoa. 

Johannat keksivät em. haasteeseen ratkaisun seuraavasti:
- tutkinnon osaan etsitään avainsanat- ydinosaamiset, joista muodostetaan #-lista
- opiskelija tekee itselleen blogin
- opiskelija kerää arvioitavaa aineistoa blogiin ja kytkee tuottamaansa aineistoon #-tunnisteen tai tunnisteet, joita ko. aineisto koskee
- opiskelija tai opettaja pystyvät katsomaan arvioitavaa aineistoa sovituilla #tunnisteilla
- opintojen etenemisen seuranta on yksinkertaista
- blogi jää opiskelijalle omaksi portfolioksi


Ammattityökortti avainsanoineen

opettajat Johanna Rintanen ja Johanna Lahtinen

Teksti: Susanna Löf

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti