torstai 4. toukokuuta 2017

OPETTAJAT KILTAKOULUKYLVYSSÄ


Amisto, Ekami ja Tavastia kuplivassa kiltakoulujen vertaistapaamisessa Salossa

Miten päästä kiltatoiminnassa alkuun? Miten ytot on integroitu killassa? Mitä mieltä opiskelijat ovat olleet? Näihin kysymyksiin haettiin yhdessä vastauksia kiltakoulupäivässä opettajien vertaistapaamisessa ammattiopistolla. Mukana päivässä olivat Amiston, Ekamin ja Tavastian opettajia mm. seuraavilta aloilta rakennus-, pintakäsittely-, ruokatuotanto-, matkailu-, liiketalous- ja kauneudenhoitoala. Päivään osallistui myös opettajia meidän ammattiopiston matkailu- ja elektroniikka ja ICT-alalta.



Päivän tavoitteena oli siis jakaa kokemuksia, kuinka kiltakoulutoimintaa voidaan toteuttaa eri aloilla ja kuinka yhteisten aineiden opettamisessa voidaan hyödyntää tiimioppimista. Kiltakoulutoiminnan ominaispiirteitä ovat opiskelijoiden arvostaminen, vastuuttaminen, vertaisoppiminen, virheistä oppiminen, asiakas- ja projektityöt, tiimityöskentely, yrittäjyys ja digitalisaatio. ”Kiltakoulutoimintaa voi verrata noppakuutioon. Jokaista kuution sivua tarvitaan kiltakoulumaiseen toimintaan.”, toteaa Johanna Lahtinen.
”Hiuskiltatoiminta on käynnistynyt ammattiopistolla vuonna 2014. Lähtökohta oli nyt jo 100 000 lukijaa olevassa hiusalan blogissa, eli digitaalisuus ja tiedon läpinäkyvyys on vahvasti ollut alan kiltatoiminnassa mukana ”, esitteli Pia Kiikeri. Kiltakoulutoiminnan toteuttaminen edellyttää alan opettajien yhteistä näkemystä pedagogiikasta sekä tiivistä tiimityötä.
”Parasta kiltakoulumaisessa oppimisessa on aito tekeminen”
Visualisti opiskelijat Samuli Vienola ja Ida Hakala pääsivät esittelemään projektioppimisena toteutettavaa Ready4bisnes-tapahtumaa. ”Tapahtuma on rakennettu ensimmäisen vuoden opiskelijoista muodostetuista ohjelma-, tila-, markkinointi- ja graafisen suunnittelun tiimien yhteistyönä. Tiimeillä on ollut kaksi projektipäällikköä, joiden tehtävänä on ollut johtaa tiimiläisten toimintaa. Tapahtuman rahoittaja toimii Yksityisyrittäjien säätiö ja Innostamo-ESR-hanke ja toimeksianto on tullut Salon 4H:lta”, toteaa Samuli Vienola. ”Me olemme tehneet kaiken itse. Tiimityössä haastavaa on ollut jakaa töitä jokaiselle tiimiläiselle ja yllätyksenä on tullut asiantuntijoiden kalliit hinnat”, kertoo Ida Hakala. ”Opiskelijoiden vastuuttaminen asiakastöissä on siis kaikista tärkeintä. Opettaja ohjaa taustalla. Tätä kautta opiskelijalle syntyy ammattiylpeys ja pystyvyyden tunne”, muistuttaa opettaja Johanna Rintanen. Visualistien opinnoissa korostuu toiminnallinen tekeminen, asiakastyöt ja yrittäjyys.

Mitä jäi päivästä käteen?
Tiimioppimisen menetelmä fiilisrinki päivän päätteeksi paljasti osallistujien seuraavat askelmerkit kiltakoulumaisen oppimisen edistämiseksi.” Hiusalan läpinäkyväksi tekeminen blogin kautta, opiskelijoiden vastuuttaminen, opettajien tiimirinki (tiimivartti), tiimiviikot ja yto-aineiden toteuttaminen tiimioppimisen kautta” kiteytti Amistosta Kaija Tuiskula.
Päivän taustalla oli Kiltakoulut reformiin -hanke, jonka tavoitteena on saada kiltakoulutoimintaan mukaan uusia aloja ja kehittää yhteisten aineiden opetusta työelämälähtöisempään suuntaan.


Teksti ja kuvat: Jaana Nyström

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti