torstai 11. toukokuuta 2017

OPISKELIJAN OPINTOJEN SUUNNITTELU TARJOTTIMISTA

PINTAKÄSITTELYALAN OPETTAJAT ALOITTIVAT JATKAVIEN OPISKELIJOIDEN LUKUJÄRJESTYSTEN SUUNNITTELUN TARJOTTIMISTA

Salon seudun ammattiopiston työ opetustarjottimien suunnittelussa etenee kohti seuraavaa vaihetta. Ensimmäiset opetustarjottimet on saatu suunniteltua Kurreen ja sitä mukaa, kun niitä saadaan valmiiksi, alkavat vastuuopettajat tekemään niistä opiskelijakohtaisia lukujärjestyksiä jatkaville opiskelijoille. 

Opettaja Leena Halonen totesi tämän olevan hyvä työväline opiskelijoiden opintopolkujen suunnitteluun ja hän lähtikin innokkaasti tekemään suunnitelmia!

Kuvassa vas. teknisen suunnittelun opettaja Tiina Lakanen, koulutussuunnittelija Eeva Vuorio, opinto-ohjaaja Ulla Jokinen, opettaja Leena Halonen ja koulutussuunnittelija Tia-Maria Kenni-Lehtonen. Kuvasta puuttuvat opettaja Reijo Mäkilä, Primustyöryhmän Hanna Sjöholm ja Jussi Peltonen.
Koulutussuunnittelijat ja Primusryhmä opastivat opettajia ja opinto-ohjaajaa Wilman käytössä. Kaiken perustana on Primukseen tehty ops-puu, josta muodostuu Wilmaan opiskelijan e-hops. Vastuuopettaja valitsee ensin opiskelijalle suoritettavat tutkinnon osat ja osaamiskortit. 

E-hops


Kun e-hopsista on valittu osaamiskortti, mennään seuraavaksi valitsemaan ko. osaamiskortin suorittamisen lukuvuosi, alla olevaan korttiin valittiin 2016-17. 

Ajanjakson suunnittelun jälkeen valitaan opetusryhmä eli tarjotin. Opetustarjonta on toinen perusta koko tälle työlle eli tarjottimet on suunniteltu ja nimetty Kurreen. 


Yksilöllisten polkujen suunnittelussa yhdistyvät opiskelijan e-hops, opiskelutavat sekä opetustarjonta. 

Alla olevassa kuvassa opiskelijalle valittiin PINTA15.1. tarjottimesta opinnot. Tämän lisäämisen jälkeen opintojakso näkyy välittömästi opiskelijan henkilökohtaisessa lukujärjestyksessä. Sinne tulee kerralla koko osaamiskortin opintojakso. Jos opiskelija ei osallistukaan sen osaamiskortin kaikkeen opetukseen, voidaan hänet poistaa esim. joistain päivistä läsnäolojen suunnittelulla, jonka jälkeen henkilökohtainen lukujärjestys päivittyy välittömästi. 
 Tässä tapauksessa tarjottimen valinta oli helppo, koska yhteen osaamiskorttiin oli vain yksi tarjonta. Esimerkiksi äidinkieli1- osaamiskortissa tähän tulee koko talon tarjonta listana näkyviin. Oikean tarjottimen valintaa helpottaa niissä tapauksissa se, että ne on nimetty alan mukaan!  

Yksilöllisten polkujen tekninen toteutus on siis lähtenyt käyntiin! Vielä on ratkaisemattomia asioita ja yllin kyllin kehittämistä, mutta yksi askel on taas menty eteenpäin! Hyvä Me!

Teksti ja kuvat: Susanna Löf

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti