keskiviikko 3. toukokuuta 2017

MITÄ OPETUSTARJONTA AMMATILLISESSA KOULUTUKSESSA TARKOITTAA?

Ammatillisissa oppilaitoksissa kehitetään tällä hetkellä erilaisia tarjottimia, joiden avulla opiskelijoille voidaan rakentaa yksilöllisiä opintopolkuja. Ryhmäkohtaisista lukujärjestyksistä ollaan luopumassa ja tilalle tulee opetustarjonta eri tutkintoihin

Ammatillisissa oppilaitoksissa opetustarjonta tarkoittaa erilaista rakennetta kuin lukion kurssitarjottimet. Lukiossa käytetään yhtä opetussuunnitelmaa, josta tarjonta on rakennettu useimmiten lyhyemmiksi opintokokonaisuuksiksi kuin ammatillisessa koulutuksessa. Lukion kurssitarjottimessa on yhtä aikaa tarjolla useita kursseja, joista opiskelija valitsee omansa. Käytännössä opiskelija voi yhden päivän aikana osallistua usean kurssin opetustapahtumaan eli hän vaihtaa luokkaa useamman kerran päivän aikana, jolloin samalla vaihtuvat vieressä olevat opiskelijat. 

Ammatillisia perustutkintoja eri osaamisaloineen on Salon seudun ammattiopistossa tällä hetkellä 38.  Lisäksi on tarjolla ammatti- ja erikoisammattitutkintoja 24 sekä valmentavaa koulutusta nuorille ja aikuisille. Tarjottimien lukumäärä on siis melkoisen suuri! 


Ammatillisen koulutuksen tutkintorakenne muodostuu suuremmista kokonaisuuksista kuin lukion kurssit. 

Yhden pakollisen tutkinnon osan laajuus voi olla esim. 45 osaamispistettä, kun koko tutkinnon laajuus on 180 osaamispistettä. Tutkintoon kuuluu 1-3 pakollista osaa ja 1-4 valinnaista osaa. Lisäksi ammatillisen peruskoulutuksen tutkinnoissa yhteisten aineiden laajuus on 35 ospia, josta muodostuu oma opetustarjontansa. 

Ammatillisen koulutuksen opetustarjonnan suunnittelussa pitää ottaa huomioon: 
- tutkinnon muodostuminen ja mahdollinen hierarkisuus
- opiskelijavolyymi yhtä tarjotinta kohti
- starttien eli useiden aloitusten suunnittelu lukuvuodeksi sekä starttipaketin sisältö
- opetustarjonnan suunnittelu siten, että tutkinto on mahdollista suorittaa tutkinnon osittain
- tarjottimiin laitetaan vain oppilaitoksessa tapahtuva lähiopetus
- verkko-opinnot ja työssäoppiminen on oltava mahdollisuutena jatkuvasti
- luokattomuus eli opetustarjontaa ei laadita erikseen 1, 2 ja 3 vuoden opiskelijoille
- opetustarjonnan toteutus koulutusalalle esim. 1,5 vuodessa-> sama tarjotin pyörähtää sen jälkeen uudestaan alusta


Ammatillinen opetustarjonta ei tarkoita opiskelijoille sitä, että he vaihtavat jatkuvasti ryhmästä ja luokasta toiseen.


Opetustarjonta mahdollistaa yksillölliset opintopolut:
- voidaan rakentaa peruspolku, yrittäjyyspolku, jatko-opinto-polku jne
- pakolliset tutkinnon osat suurempina kokonaisuuksina tarjoavat aloittaville opiskelijoille koulutuksen alkuun turvallisen, tutun ympäristön tuttuine opiskelijakavereineen
- polut alkavat eriytymään enemmän valinnaisten opintojen vaiheessa

Opetustarjontaan siirtyminen vaatii opettajalta ja opiskelun tukitoimilta:
- osaamista suunnitella koulutuksen rakenteet ihan uudella tavalla
- osaamista rakentaa yksilöllisiä polkuja opetustarjonnasta seuraavasti:

  • työvaltainen oppiminen- opinnollistaminen
  • verkko-oppiminen
  • työpajassa oppiminen
  • lähiopetuksessa koululla enemmän
- osaamista tunnistaa erityisiä tukitarpeita: nopeammin tai hitaammit etenevät
- osaamisperusteisuuden osaamista- arvioidaan osaamista- keskitetään resurssit puuttuvaan osaamiseen
- oppilaitoshallintajärjestelmältä vaaditaan uudenlaisia mahdollisuuksia opetustarjonnan suunnitteluun, resurssointiin ja yksilöllisten polkujen rakentamiseen

Olemme rakentaneet opettajia varten ohjeen henkilökohtaisen osaamisen kehittämisen suunnitelman laatimiseen sekä yksilöllisten polkujen rakentamiseen opetustarjonnasta. Opettaja tarvitsee välineiksi:
- tutkinnon muodostumisen ohjeen
- ops-puun osaamiskortteineen
- suunnitelman tutkinnon etenemisestä
- opetustarjonnan, joista poimia opiskelijalle tarvittavat opintokokonaisuudet

Salon seudun ammattiopiston seuraavat kehittämisen kohteet opetustarjonnan suunnitteluun ensi vuonna:
- Ops-puun ja osaamiskorttien laatimiseen entistä selkeämmät ohjeet esim. yhden osaamiskortin max laajuus 5 osaamispistettä
- tarjonnan aikavälistä sopiminen
- tarjottimien järkevä nimeäminen ja niiden lukumäärän vähentäminen, luokattomuus
- tarjottimet kannattaisi rakentaa teematarjottimina mahdollisuuksien mukaan palvelemaan useita läheisiä tutkintoja
- välineitä opiskelijan opintojen etenemisen seurantaan oppimispäiväkirjojen avulla esim. Digicampukseen, Wilmaan tai blogeihin


Tänä keväänä olemme tehneet ensimmäiset tarjottimet kaikkiin tutkintoihin. Opetustarjonnan suunnittelu on prosessi, jossa opimme organisaationa jatkuvasti, 
valmista ei vielä ole! 
Olemme kuitenkin uskaltaneet ottaa suuren harppauksen ja askeleen kohti uudenlaista toteuttamistapaa. Seuraavana vuonna olemme viisaampia ja uuden ammatillisen koulutuksen lain myötä työmme helpottuu, kun tulee yksi tapa suorittaa tutkinto. 


Teksti: Susanna Löf

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti