tiistai 14. marraskuuta 2017

AJANKOHTAISTA AMISREFORMISTA 14.11.17

Henkilökohtaistaminen, osaamisen osoittaminen ja osaamisen arviointi ammatillisen koulutuksen reformin mukaisesti 14.11.17 Tampere


Tässä lyhennelmät esityksistä:

Merja Lahdenkauppi, OPH, Ajankohtaista

- Koski-järjestelmästä tullaan saamaan hakijan aikaisemmat koulutukset vuonna 2019
- Henkilökohtaistaminen, yksilölliset polut, joustava opintoaika
- Koulutuksen järjestäjä toimii yhä enemmän asiakasrajapinnassa opiskelijoiden ja työelämän kanssa
- Yhteistä ennakointia ja innovointia työelämän kanssa-> jokaisen laajennettava osaamistaan työelämään
- Yhteistyön lisääminen muiden koulutuksen järjestäjien kanssa
- Hoks on prosessimainen tapa toimia
- Ohjaus on niin ikään kokonaisvaltainen prosessi
- Erilaisten oppimisympäristöjen ja -ratkaisujen hyödyntäminen
- Koulutuksen järjestäjällä tulee olla laatujärjestelmä
- Toimintakulttuurin on oltava asiakaslähtöistä
- Rahoitus osa-aikaisen opiskelijan kohdalla esim. keväällä 151 päivää ja opiskelija on 2 päivää viikossa opiskelemassa, saa oppilaitos rahoitusta 60 päivästä kevään ajalta.


Markku Kokkonen, OPH, Henkilökohtaistamisen prosessi

- Koulutuksen suunnittelu on aina yksilöllistä- koulutuksen tarjonnan tapa on oppilaitoksen päätettävissä
- Laadunhallintajärjestelmän merkitys tulee kasvamaan oleellisesti
- Hoks- työhön on kohdennettava resurssia
- Osaamisen tunnistamisen ja tunnistamisen ohje tulossa tammikuussa

Henkilökohtaistamisessa on kyse pedagogisesta osaamisesta vaativasta tutkinnon tai koulutuksen suorittimisprosessin sekä siihen sisältyvästä ohjaus-, neuvonta - ja tukitoimien suunnittelusta!

- Hakeutumisvaihe ei ole enää henkilökohtaistamista, vaan se alkaa opiskelijaksi ottamisen jälkeen
- Osaamisen todentaminen= Todistuksen antaminen, tietojen siirtäminen Koski-järjestelmään
- Sora-lainsäädäntö tullaan päivittämään, sillä se ei ole linjauksessa uuden tutkintorakenteen kanssa
- Työvoimakoulutuksessa työvoimahallinto päättää opiskelijaksi ottamisesta
- Puuttuvaan osaamiseen tehdään osaamisen hankkimisen suunnitelma
- Urasuunnitelman laatiminen alkaa heti opiskelijaksi ottamisen jälkeen; Mitä tutkinnon osia valitsee? Monialainen tutkinto? AMK-opintoja? Huippuosaajana toimiminen?
- Miten henkilökohtaistaminen avataan peruskoulun päättäneelle?

Heikki Mäkinen, Amiedu, Koulutuksen järjestäjän näkökulma
- Ohjauksessa kohti moniammatillisia tiimejä-> opo, erityisopettaja, kielikouluttaja, kuraattori tarpeen mukaan
- Toimintarooleihin muutoksia esim. tutkintovastaavan tehtäviä uudistetaan

Markku Kokkonen, OPH, Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma

- Tarvitaan tutkinnon perusteet
- Tarvitaan tutkinnon osaamisen arviointisuunnitelma (koulutuksenjärjestäjä laatii)
- Vastuu HOKSin laatimisesta on koulutuksen järjestäjällä
- Työpaikan edustaja mukana työpaikalla tapahtuvassa oppimisessa ja näytöissä
- Alaikäisen huoltajalla on mahdollisuus olla mukana HOKSin laadinnassa (esim. sähköpostitse)
- HOKS on oltava ennen oppisopimuksen tai koulutussopimuksen laatimista koulutuksen alussa
- Opiskelija hyväksyy ja allekirjoittaa ensimmäisen  HOKSin sähköisesti tai paperitse, muutosten hyväksyntä tehdään tavalla, joka on tarvittaessa todennettavissa jälkikäteen.
- HOKSia on säännöllisesti päivitettävä
- Aipal- palautejärjestelämä päättyy vuoden vaihteessa, uusi järjestelmä tulossa ensi vuonna, vuoden 2018 palaute vaikuttaa vuoden 2020 vaikuttavuusrahoitukseen
- Urasuunnitelma tehdään opiskelijalle ja sen tarkoitus on edistää työllistymistä tai pääsyä jatko-opintoihin
- Erityisen tuen hallinnolliseen päätökseen kirjataan diagnoosi (salassapidettävä dokumentti), Hoksiin kirjataan erityisen tuen sisältö
- Kaikkia tutkinnon osia voidaan mukauttaa (ammatillisia ja yhteisiä)
- Työpaikkaohjaajana ei voi toimia toinen samaa tutkintoa suorittava opiskelija
- Jos opiskelija siirtyy suorittamaan tutkintoa uusien perusteiden mukaan, hänelle tehdään hoks uuden lain mukaan
- E-HOKS-> Käytettävä oppilaitoksen omaa järjestelmää vuoden 2018 ajan, valtakunnallinen järjestelmä tulossa loppuvuonna 2018 ja toinen osa, jossa siihen kytketään Koski-järjestelmä tulee vuonna 2019
- Arviointisuunnitelmaan on tulossa Opetushallituksesta sisältörunko

Markku Kokkonen, Oph, Oppisopimus ja koulutussopimus

- Oppisopimuskoulutukseen liitetään HOKSin osaamisen kehittämisen suunnitelma
- Tarkoituksenmukaisen koulutusmuodon valinta syntyy prosessin edetessä ja tuloksena
- Toimintaprosessi valmistuu 2017 lopulla
- Koulutussopimus ja oppisopimus-pohja tulossa vuoden lopulla
- Jos oppisopimus+palkkatuki-> työsuhde ei saa alkaa ennen palkkatukipäätöstä

Koulutussopimuksen ja oppisopimuksen erot

Pirjo Järvinen, Tredu, Miten oppisopimus muuttuu?

- Oppisopimuspalvelujen organisointi monimuotoistuu-> työelämäpalvelut, räätälöity koulutus työelämälle-> Työelämäpalvelu, kumppanuudet, palveluketjun rakentaminen opiskelijoille ja työelämälle
- Työelämäpedagogiikan asiantuntijuuden kehittäminen ja ko. palvelun tuottaminen
- Oppisopimukset ovat jatkossa mahdollisia myös tutkinnon osiin
- Kesäajan oppisopimukset "kesälukukausi"
- Oppisopimus jatkossa myös osa työllisyydenhoitoa

Merja Lahdenkauppi, Oph, Opiskelijan kokonaisvaltainen ohjaus

- Tutkintovastaava-> laatuvastaava; valvoo, että tutkinnon perusteita noudatetaan
- Opiskelijalle tiedotettava uusista mahdollisuuksista: Valinnaisuus, yksilöllisyys jne. -> Opiskelijan oppaaseen
- Opiskelijalla on oikeus valita hänelle parhaiten sopiva oppimisen tapa sekä oppimisympäristö
- Opiskelijalla on oikeus saada palautetta osaamisen kehittymisestä (suullista tai kirjallista), palaute ei vaikuta tutkinnon osan arvosanaan, eikä palautteella ole oikaisumahdollisuutta.
- MITÄ KAIKKEA OPISKELIJASTA VOIKAAN TULLA?

Juuso Luomala, Osku ry, Opiskelijan puheenvuoro

Teksti: Susanna Löf

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti