tiistai 7. marraskuuta 2017

Voimaa valokuvasta

Sosionomiopintoihin liittyvän kurssin myötä lähdin kuvaamaan lähihoitajaopiskelijoita Voimauttavan valokuvan ideologialla.

Voimauttava valokuva on taide- ja sosiaalikasvattaja Miina Savolaisen kehittämä ja palkittu sosiaalipedagoginen menetelmä. Voimautuminen sisältää itsemäärittelyn oikeuden, valta-asetelmien purkamisen ja vastavuoroisuuden sekä määrittää eettiset raamit, joiden sisällä valokuvaa voidaan käyttää turvallisesti asiakastyössä. Menetelmää ei voi käyttää ammatillisesti toiseen ihmiseen, jos ei ole itse ollut menetelmän kohteena eikä suorittanut täydennyskoulutusta. En ole suorittanut koulutusta, joten siksi sovellan Voimauttavan valokuvan ideologiaa.



Kuvauksen tarkoituksena on kehittää ja lisätä opiskelijoiden ammatillista itsetuntoa. Kuvien kautta opiskelijat saavat nähdä itsensä jo valmiina ammattilaisina ja he voivat kuvissa näyttää, mitä ovat oppineet tähän astisissa lähihoitajaopinnoissaan. Opiskelijat esiintyvät kuvissa ammattiroolissa; he saivat itse vaikuttaa siihen, miten he ovat kuvissa ja millaista rekvisiitta kuviin otetaan mukaan. Opiskelijat kommentoivat kuvia, ja he pääsivät myös valitsemaan blogijuttuun tulevat kuvat.

Opiskelijoiden tuntemuksia valokuvauksen jälkeen:
”Hyvä fiilis!”
”Kaikki saivat näyttää, miltä näyttävät tulevaisuudessa valmiina hoitajina”
”Tehtävä oli mielenkiintoinen ja hyödyllinen”
”Ammattiroolissa oleminen oli jännittävää”



Kuvauksen jälkeen opiskelijat kertoivat, että itsevarmuus lisääntyi kuvauksen myötä. Kuvauksen myötä sai toivoa ja positiivisia ajatuksia tulevaan liittyen, lähihoitajan ammatti konkretisoitui. Oman osaamisen esille tuominen oli kuvien kautta helpompaa, kuin sanottamalla.

Kuvauksen jälkeen jäin pohtimaan, että voisiko voimaa valokuvasta soveltaa uusien opiskelijoiden alauttamisessa. Kuvauksen myötä aloittaville opiskelijoille voisi heti alussa syntyä ammatillisen yhteenkuuluvuuden ja ammattiylpeyden tunne.
Voimaa valokuvasta voisi olla erityisesti maahanmuuttajaopiskelijoille hyvä keino vahvistaa omaa ammatillista kuvaa suomen kielen taitojen vielä kehittyessä.




Teksti ja kuvat Hanna-Riikka Ahtiala

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti