lauantai 11. helmikuuta 2017

MALLI TARJOTTIMIEN TEKEMISEEN AMMATILLISESSA KOULUTUKSESSA

Salon seudun ammattiopiston opettajat kokoontuivat 11.2 ideoimaan ja suunnittelemaan opetustarjontaa seuraavalle lukuvuodelle

   Lähtökohtana meillä toimi alla oleva kuva:
Opetustarjonta= Oppilaitoksessa tarjottava lähiopetus aikataulutettuna enintään 1,5 vuoden ajalle aloittain tai tutkinnoittain tarjottimena.
Startit= Alalle suunnitellaan, milloin ja kuinka usein sinne otetaan uusia opiskelijoita esim. 2-3 x vuodessa. Suunnitellaan startin sisältö ja kesto, jonka jälkeen opiskelijan opinnot kootaan tarjottimelta. 
Ammatin perusteet (pikkukuvakkeet)= Aiheeseen orientointi, lyhyt kooste, ydinasiat, tiedollinen osaaminen, "teoria", mutta pedagogisesti vapaasti toteutettavissa. Muodostaa aikataulutetun lukujärjestyksen, mutta osuus noin 20 % oppilaitoksessa tapahtuvasta oppimisesta. Tehdään osaamiskortteina eli pilkotaan tutkinnon osa ydinosaamisiin. 
Ammattityöt= Käytännössä tapahtuvaa oppimista työsaleissa, keittiöissä, asiakastöissä. Muodostaa noin 80 % oppilaitoksessa tapahtuvasta oppimisesta. Tehdään yksi osaamiskortti/ tutkinnon osa, jossa kuvataan työtehtävät. Työsaleja voi olla useita, jotka on nimetty esim. tutkinnon osittain. Antaa vapauden ja lukujärjestyksettömyyden toteuttaa ammattitöitä monin eri tavoin. 
Työssäoppiminen= Tavoitteena on, että se olisi mahdollisuutena koko ajan. 
Osaamiskortti= Tutkinnon osan osa, opintokokonaisuus, jossa kuvataan laajuus, tavoite, sisältö, toteutus ja arviointi. Muodostaa tutkinnon valmistavan koulutuksen ops-puun, joka kiinnitetään opiskelijalle Wilmassa ja josta lähdetään tekemään henkilökohtaistamista. 
Yhteiset aineet= Tehdään oma tarjotin, jossa ne on sijoitettu 1 pvä/vko, paitsi tekniikan alat kokonaisina viikkoina. 

Startit, ammatin perusteet ja ammattityöt muodostavat opetustarjonnan. Alalle voidaan muodostaa alla olevan kuvan mukaan oma tarjotin ammatin perusteista, ammattitöistä ja esim. ajo-opetuksesta. Työssäoppiminen on mahdollisuutena koko ajan. 

Opiskelijan hakeutumisvaiheen hopsin laadinta tarjottimista

 Opettajan apuna toimii tutkinnon perusteista ja tarjolla olevista tutkinnon osista tutkinnon muodostumisen kuva, ops-puu osaamiskortteineen ja opetustarjonta, joista laaditaan yksilöllisiä polkuja
1. Ohjataan hakija oikeaa tutkintoon
2.  Opiskelijalle valitaan sopiva polku (perus, yrittäjyys, taitaja, jatko-opinto, kv)
3. Valitaan opiskelijan kanssa hänelle sopivat tutkinnon osat e-hopsissa
4. Tunnistetaan ja tunnustetaan aikaisempi osaaminen, kirjataan ne e-hopsiin
5.  Opiskelijan kanssa pohditaan hänelle sopivia tapoja oppimiseen (lähiopetus, verkko, etä, työssäoppiminen)
6.  Opiskelijalle valitaan tutkinnon osiin opetustapahtumat Wilmassa. Läsnäolojen suunnittelulla voidaan vielä räätälöidä yksilöllistä lukujärjestystä. 

Pääsimme suunnittelupäivässä hyvään alkuun! Suuri kiitos opettajille, koulutusalajohtajille, projektisuunnittelijalle sekä pedagogisille koulutussuunnittelijoille!


Teksti ja kuvat: Susanna Löf

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti