Haaga-Helian yliopettaja Päivi-Katriina Juutilainen ja asiantuntija/ konsultti Sinikka Mustakallio valmensivat opiskeluhuollon henkilöstöä tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman laatimiseen
![]() |
Opiskeluhuoltoryhmä ja oikealla toisena asiantuntija Sinikka Mustakallio sekä kolmantena yliopettaja Päivi-Katriina Juutilainen
Taustalla vaikuttavat tasa-arvolaki vuodelta 1987, uudistettu osittain 2015 (sukupuoli, sukupuolivähemmistöt) ja yhdenvertaisuuslaki vuodelta 2004 (ikä, alkuperä, kansalaisuus, kieli, terveydentila, uskonto, vakaumus, vammaisuus jne.
Risteävä eriarvoisuus= useat tekijät samanaikaisesti tuottavat eriarvoista asemaa esim. yhtä aikaa etua ja haittaa.
Mitä on syrjintä?
- epäedullisempaa kohtelua esim. sukupuolen tai iän perusteella
- ei tietoinen tarkoitus: esim. yksittäinen menettelytapa, jonka ei ajatella olevan syrjintää
- häirintä
Seksuaalinen häirintä= esim. loukkaavat eleet, ilmeet, kuvat, ehdotukset
Sukupuoleen perustuva häirintä= esim. vähättelevä tytöttely, pojittelu, toista sukupuolta halventavat vitsit tai kommentit
MOLEMMAT OVAT YKSIPUOLISTA, EI-TOIVOTTUA, TOISTA LOUKKAAVAA KÄYTTÄYTYMISTÄ
Toimenpiteet tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämiseksi
- selvitys lähtötilanteesta
- toimenpiteet tilanteen edistämiseksi
- tasa-arvosuunnitelma laaditaan yhdessä henkilöstön ja opiskelijoiden kanssa
Erityistä huomiota on kiinnitettävä:
- opiskelijavalintoihin
- opetuksen järjestämiseen
- oppimiseroihin
- opintosuoritusten arviointiin
- häirinnän ehkäisemiseen ja poistamiseen
Opas oppilashuollolle, Setan opas sateenkaarevan oppilaan tukemiseen
Hyvinvointisuunnitelmamme rakentuu Vinssiin:
1. Johdanto
2. Ohjaussuunnitelma
3. Erityinen tuki
4. Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma
5. Opiskeluhuolto
6. Varhainen puuttuminen ja kurinpitomenettely (+päihdesuunnitelma, menettelytapoja ongelmatilanteissa)
7. Omavalvonta
Projektisuunnittelija Mervi Leino ja laatukoordinaattori Elise Anttalainen-Kulmala kokoavat hyvinvointisuunnitelman maaliskuussa (paitsi kohta neljä).
Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmaa työstetään Haaga-Helian asiantuntijoiden sparraamana kevään kolmen iltapäivän aikana.
Ensimmäinen vaihe suunnitelmasta:
1. Tehdään palautetilaisuuteen kysymykset opiskelijoille tasa-arvosta ja yhdenvertaisuudesta: Tiina, Ulla, Minna, Jenna
2. Tehdään kysely opettajille nykytilanteesta: Susannat, Paula, Tanja, Heikki
3. Tehdään sähköinen kysely opiskelijoille: Marja-Liisa, Kirsi, Armi
Seuraava kerta on 27.2., johon kootaan kyselyt yhteen.
|
Teksti ja kuva: Susanna Löf
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti