Valtakunnallisessa
PUHTI -hankkeessa tehtiin kaksi kyselyä ohjauksesta. Toisen kyselyn
tarkoituksena oli selvittää opetus- ja ohjaushenkilöstön näkemyksiä ohjauksen
toteuttamisesta ja toisessa kyselyssä kartoitettiin opiskelijoiden kokemuksia
ohjauksen onnistumisesta. Tässä on yhteenvetoa opettajille tehdystä kyselystä.
Ohjaus on kokonaisvaltaista opiskelijan tukemista
Salon
seudun ammattiopistossa kyselyyn vastasi 147 opettajaa ja ohjaajaa, joista 81
oli naisia ja 66 miehiä. Kyselyssä kysyttiin mm. miten vastaajat määrittelevät
ohjaustyön. Ohjaaminen nähdään laajana, kokonaisvaltaisena ja tärkeänä osana
työtä. Ohjaustyötä määriteltiin esimerkiksi näin:
”Ohjaus on koko koulun henkilökunnan yhteistä työtä, jolla tuetaan
opiskelijaa opiskelun/opintojen sujumisessa. Ohjaus on osallistavaa ja
vuorovaikutteista ja siinä tulee huomioida jokaisen ohjattavan yksilölliset
tarpeet. Toisaalta ohjauksen avulla myös kiinnitytään ryhmän jäseneksi ja
otetaan vastuuta omasta opiskelusta.”
Suurin
osa vastaajista oli sitä mieltä, että erilaisten taitojen ohjaaminen ja
tukeminen kuuluu opettajan työhön. Erityisesti oppimistaitojen ohjaaminen ja
tieto- ja viestintäteknisten taitojen ohjaaminen ovat tärkeä osa opettajan
työtä.
Kysymys: Kuuluvatko nämä tehtävät opettajan työhön?
Vastaajilta kysyttiin myös miten he toteuttavat ohjaustyötä. Ohjauksessa on tärkeää löytää opiskelijalle sopivat tulevaisuuden mahdollisuudet. Tärkeänä nähdään myös rohkaista opiskelijaa negatiivisten tilanteiden yli ja opiskelijan oman ajattelun ja oivallusten tukeminen.
Vastaajista 74 % ilmoittaa tekevänsä ohjaustyössä verkostoyhteistyötä mm. toisten opettajien, opinto-ohjaajan, erityisopettajan ja terveydenhoitajan kanssa.
Opettajat kaipaavat lisää osaamista ohjaamiseen
Monet opettajat
kokevat, että he tarvitsisivat lisää osaamista ohjaamiseen. Erityisesti osaamista
kaivataan haastaviin ohjaustilanteisiin, erityisopiskelijoiden ohjaamiseen ja
oppimisvaikeuksien käsittelyyn. Lisää osaamista toivotaan myös mm.
tiimivalmentajana toimimiseen, opiskelijan motivoimiseen ja ajankäytön
suunnitteluun – eli miten luokkaopetus organisoidaan niin, että aikaa jää myös
henkilökohtaiseen ohjaukseen.
Opettajien
ohjausosaamista kehitetään kevään aikana esimerkiksi Salon seudun
ammattiopiston PG-baareissa ja PUHTI-hankkeen järjestämässä webinaarissa.
Kysely
toteutettiin kaikissa hanketta toteuttavissa oppilaitoksissa: Kouvolan
aikuiskoulutuskeskuksessa, Länsi-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Luksiassa,
Etelä-Kymenlaakson ammattiopisto Ekamissa ja Tampereen
aikuiskoulutuskeskuksessa.
PUHTI-ohjauksen
tahto ja taito -hanke saa Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen myöntämää Euroopan
sosiaalirahaston rahoitusta.
Teksti: Reija Kiviluoto
Teksti: Reija Kiviluoto
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti