tiistai 14. helmikuuta 2017

Salon seudun ammattiopiston opettajien mielestä ohjaus kuuluu kaikille


 ”Ohjaus on oppimisen tahdon herättämistä ja oppimisen kynnyksen madaltamista.”

Valtakunnallisessa PUHTI -hankkeessa tehtiin kaksi kyselyä ohjauksesta. Toisen kyselyn tarkoituksena oli selvittää opetus- ja ohjaushenkilöstön näkemyksiä ohjauksen toteuttamisesta ja toisessa kyselyssä kartoitettiin opiskelijoiden kokemuksia ohjauksen onnistumisesta. Tässä on yhteenvetoa opettajille tehdystä kyselystä.

 
Ohjaus on kokonaisvaltaista opiskelijan tukemista

Salon seudun ammattiopistossa kyselyyn vastasi 147 opettajaa ja ohjaajaa, joista 81 oli naisia ja 66 miehiä. Kyselyssä kysyttiin mm. miten vastaajat määrittelevät ohjaustyön. Ohjaaminen nähdään laajana, kokonaisvaltaisena ja tärkeänä osana työtä. Ohjaustyötä määriteltiin esimerkiksi näin:

”Ohjaus on koko koulun henkilökunnan yhteistä työtä, jolla tuetaan opiskelijaa opiskelun/opintojen sujumisessa. Ohjaus on osallistavaa ja vuorovaikutteista ja siinä tulee huomioida jokaisen ohjattavan yksilölliset tarpeet. Toisaalta ohjauksen avulla myös kiinnitytään ryhmän jäseneksi ja otetaan vastuuta omasta opiskelusta.”

 ”Ohjauksen tavoitteena on orientoida opiskelijaa opintoihin, auttaa häntä asettamaan itselleen realistiset tavoitteet ja aikataulut, ohjata häntä omien oppimisvalmiuksien kehittymisessä ja opiskelussa.”

 ”Kokonaisvaltaista opiskelijan motivointia, tukea ja lisäavun hankkimista tarvittaessa.”

 
Suurin osa vastaajista oli sitä mieltä, että erilaisten taitojen ohjaaminen ja tukeminen kuuluu opettajan työhön. Erityisesti oppimistaitojen ohjaaminen ja tieto- ja viestintäteknisten taitojen ohjaaminen ovat tärkeä osa opettajan työtä.
 
Kysymys: Kuuluvatko nämä tehtävät opettajan työhön?



Vastaajilta kysyttiin myös miten he toteuttavat ohjaustyötä. Ohjauksessa on tärkeää löytää opiskelijalle sopivat tulevaisuuden mahdollisuudet. Tärkeänä nähdään myös rohkaista opiskelijaa negatiivisten tilanteiden yli ja opiskelijan oman ajattelun ja oivallusten tukeminen.




Vastaajista 74 % ilmoittaa tekevänsä ohjaustyössä verkostoyhteistyötä mm. toisten opettajien, opinto-ohjaajan, erityisopettajan ja terveydenhoitajan kanssa.
  

Opettajat kaipaavat lisää osaamista ohjaamiseen

Monet opettajat kokevat, että he tarvitsisivat lisää osaamista ohjaamiseen. Erityisesti osaamista kaivataan haastaviin ohjaustilanteisiin, erityisopiskelijoiden ohjaamiseen ja oppimisvaikeuksien käsittelyyn. Lisää osaamista toivotaan myös mm. tiimivalmentajana toimimiseen, opiskelijan motivoimiseen ja ajankäytön suunnitteluun – eli miten luokkaopetus organisoidaan niin, että aikaa jää myös henkilökohtaiseen ohjaukseen.

Opettajien ohjausosaamista kehitetään kevään aikana esimerkiksi Salon seudun ammattiopiston PG-baareissa ja PUHTI-hankkeen järjestämässä webinaarissa.


Kysely toteutettiin kaikissa hanketta toteuttavissa oppilaitoksissa: Kouvolan aikuiskoulutuskeskuksessa, Länsi-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Luksiassa, Etelä-Kymenlaakson ammattiopisto Ekamissa ja Tampereen aikuiskoulutuskeskuksessa.
 
PUHTI-ohjauksen tahto ja taito -hanke saa Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen myöntämää Euroopan sosiaalirahaston rahoitusta.

Teksti: Reija Kiviluoto
 
 



 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti