torstai 12. tammikuuta 2017

MITÄ ON OSAAMISPERUSTEISUUS?

Ammatillisen koulutuksen reformin myötä osaamisperusteisuus toimii yhä vankemmin lähtökohtana koulutuksen toteuttamisessa!

Mitä osaamisperusteisuus oikein tarkoittaa?


Osaamisperusteisuudessa osaaminen on riippumatonta ammattitaidon hankkimistavasta. Ajatellaan, että ihminen oppii kaikkialla ajasta ja paikasta riippumatta. Oppimista ei sidota pelkästään luokkahuoneeseen ja oppituntiin tai työssäoppimiseen.  

1. Mitä on tarvittava osaaminen? 
Osaamisen kriteerit tulevat tutkinnon perusteista. Me Salon seudun ammattiopistossa kuvaamme osaamisalueet, tavoitteet ja siihen liittyvät käytännön työtehtävät osaamiskorteissa. Opetustarjontaan on osattava löytää alan keskeiset osaamiset, joita voi pohtia vaikka alan työelämän kanssa. 

2. Mitä osaamista arvioidaan?
Ammattitaidossa arvioidaan yleisiä osaamisvaatimuksia esim. työelämätaitoja, asiakasosaamista ja itsensä kehittämisen osaamista. Lisäksi arvioidaan ammattiin liittyviä spesifeja osaamisalueita. Osaamisperusteisuudessa ei arvioida läsnäoloja oppitunneilla, eikä sitä millä tavalla osaamisen on hankkinut. 

3. Miten tarvittavaa osaamista hankintaan?
Osaamisen kehittämiseen voidaan käyttää useita ja monipuolisia tapoja. Oppija vaikuttaa itse siihen, mitkä menetelmät sopivat hänelle parhaiten. Oppilaitos tarjoaa vaihtoehdoiksi lähiopetusta, verkko-oppimista ja työssäoppimista. Tarjonta tullaan kokoamaan joustavaksi ja monipuoliseksi. Opiskelija voi hankkia osaamista myös harrastuksissa tai itsenäisesti esim. lukemalla tai osallistumalla jonkun muun oppilaitoksen opetustapahtumiin. 

3. Miten opiskelija tuottaa arvioitavaa aineistoa?
Parasta arviointiaineistoa on osaamisen näyttäminen työelämän aidoissa työtehtävissä. Lisäksi opiskelija voi tuottaa aineistoa osaamisestaan videoina, kuvina, äänitteinä, tekstinä ja vaikkapa sarjakuvina. 

 4. Miten osaamista arvioidaan?
Osaamista arvioidaan arviointiaineiston perusteella suhteessa tutkinnon osan kriteereihin. Arviointimenetelmiä ovat työn seuraaminen, havainnointi, haastattelu sekä videon, äänitteen, kuvien, tekstien arviointi. Arviointivälineenä näytöissä tai tutkintotilaisuuksissa käytetään tutkinnon osan arviointilomaketta. 

Tässä kuviossa on Salon seudun ammattiopiston tavoitetila osaamisperusteiseen pedagogiikkaan
1. Koulutustarjonta tulee jatkuvaan hakuun, aloille sovitaan starttiajankohdat sekä -paketit. 
2. Oppimisen ohjaus on jatkuva prosessi ja ohjausta tekevät opettajat, opinto-ohjaajat, erityisopettajat ja koko oppilaitoksen henkilöstö. 
3. Osaaminen tunnistetaan ja tunnustetaan heti alkuvaiheessa ja opiskelija valitsee oman polkunsa. Vastuuopettaja laatii yhdessä opiskelijan kanssa henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman. Tarvittaessa käytetään erityisiä tukitoimia. 
4. Tarvittava ammattitaito hankitaan opiskelijalle sopivana yhdistelmänä lähiopetuksesta oppilaitoksessa, verkko-opinnoista ja työssäoppimisena. Lisäksi opiskelija voi käyttää muita osaamisen hankkimisen tapoja esim. harrastukset tai kesätyö. 
5. Opettaja arvioi osaamisen suhteessa tutkinnon osan kriteereihin opiskelijan tuottamasta monipuolisesta arviointiaineistosta. 
6. Opiskelija etenee tutkinnon osa kerrallaan, hän voi suorittaa yhtäaikaa myös useita tutkinnon osia. Näin opintojen kesto vaihtelee eri opiskelijoiden kohdalla. 

Jatkossa emme voi järjestää koulutusta enää "rintamana" siten, että kaikki aloittavat yhtä aikaa ja käyvät saman polun. Siksi alamme tekemään opetustarjontaa kaikkiin tutkintoihin tarjottimina. Se käsittää oppilaitoksessa tapahtuvan oppimisen, jonka lisäksi opiskelija voi käyttää monia muita tapoja osaamisen lisäämiseksi. 

Käytännössä opiskelija saa vaikuttaa omaan polkuunsa, suorittaa tutkinnon lyhyemmässä ajassa, kokeilla eri oppimisen tapoja ja näin motivoitua paremmin opintoihinsa. Osallistumalla oman polun rakentamiseen saamme paremmin sitoutuneita opiskelijoita. Työsaleissa ja ammattitöissä aidot asiakastyöt puolestaan antavat lisäkipinää osaamisen kehittämiseen! 

Opettaja puolestaan saa motivoituneempia opiskelijoita ja uuden pedagogiikan myötä mahdollisuuden kehittää omaa osaamistaan sekä tehdä työtä yhdessä muiden opettajien kanssa. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti