perjantai 6. tammikuuta 2017

PERINTEINEN STRATEGIATYÖ ON AIKANSA ELÄNYT

Hanna Maulan artikkeli Talouselämä- lehdessä 16.12.2016 herättää pohtimaan strategiatyötä uudella tavalla

"Työ- ja elinkeinoelämää ravisuttavat monet muutokset, joista yksi tärkeimmistä on digitalisaatio. Siihen tarvitaan uusia oivalluksia, tuotteita ja palveluita sekä hyvä strategia. 

Strategiatyön keinot ovat monesti hukassa, sillä olemme tilanteessa, jossa tulevaisuuden ennustaminen on yhä vaikeampaa, eivätkä takavuosien saavutukset takaa menestystä tulevaisuudessa. 

Tunnetuimmat strategisen johtamisen työkalut syntyivät aikana, jolloin toimintaympäristö oli vakaampi. Pitkät suunnitteluprosessit johtavat siihen, että strategia vanhentuu jo ennenkuin päästään toimeenpanovaiheeseen. Strategisia päätöksiä on kuitenkin tehtävä, entistä nopeammin ja rohkeammin. 

Digiajan strategia syntyy osallistaen, ketterästi ja kokeillen. Sen voi ymmärtää sarjana olennaisia valintoja. Suunnittelua ja toimeenpanoa ei enää eroteta toisistaan, vaan työtä tehdään nopeissa sykleissä ja poikkialaisissa tiimeissä. 

Strategista ajattelua vaaditaan organisaation eri tasoilla. Muutokset toteutuvat nopeammin, kun ihmiset osallistuvat. Rohkeat kokeilut tarkoittavat väistämättä myös epäonnistumisia, niistä opitaan ja muutetaan tarvittaessa suuntaa. 

Strategiatyön lähtökohtana on asiakkaan tarpeiden, ongelmien ja kokemusten syvällinen ymmärtäminen. Asiakaskokemusta voidaan pitää päätöksenteon kriteerinä, jos uudistus ei paranna asiakaskokemusta, se voidaan jättää toteuttamatta. 

Muutos edellyttää uuden oppimista ja vanhasta luopumista. Strategiatyön haaste onkin kulttuurin muutoksen johtaminen. Parhaimmillaan kulttuuri ohjaa toimintaa oikeaan suuntaan, inspiroi ja luo yhteisöllisyyttä. 

Uudessa kulttuurissa esimiestyö on palvelua, jonka tarkoitus tukea tulosten saavuttamista. Vapauksia annetaan paljon, mutta samalla edellytetään tuloksia. Jatkuvasta uuden opettelusta tulee itsestäänselvyys. Menestys vaatii uudenlaista otetta niin yksilöiltä kuin organisaatioiltakin. "

Miten me voisimme vastata uuteen strategiseen ajatteluun Salon seudun ammattiopistossa? EHDOTUS:
1. Strategiatyö kevyemmäksi- seuraavan vuoden tavoitteet valikoidaan muutamaksi selkeäksi asiaksi
2. Työryhmät lähtevät pohtimaan, millä toimenpiteillä tavoitteisiin vastataan
3. Johto pohtii sen jälkeen, miten se tukee työryhmiä tavoitteiden saavuttamisessa

Strategiset tavoitteet voitaisiin kuvata esim. Office 365- työvälineellä - ei nykyisellä hankalalla excel- taulukolla. Voisi olla mahdollista käyttää esim. OneNote- välinettä, jonka välilehdille kukin työryhmä kirjaa tuotoksensa, jotka voisivat olla työryhmän näköisiä esim. tekstiä, kuvia, kuvioita, sarjakuvia, videoklippi tms. 

Lisäksi voisimme pohtia, miten hyödyntäisimme poikkialaisuutta toiminnansuunnittelussa, tällä hetkellä työ tehdään alakohtaisesti, jossa saman alan asiantuntijat ajattelevat monesti "samalla kaavalla". 

Viime vuosi oli oppimista ja tämä vuosi on sitä entistä enemmän! On mielenkiintoista rakentaa uutta ammattiopistoa, samalla muistaen, että ei se ihan hetkessä tapahdu. Olemme saaneet kuitenkin vuodessa asioita eteenpäin ja onnistumme myös tänä vuonna, sillä haluamme, että Salon seudun ammattiopisto on edelleen olemassa vireänä paikallisena osaamisen kehittämisen keskuksena! 

Teksti: Susanna Löf

Miten sinä kehittäisit strategiatyötämme?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti