maanantai 24. lokakuuta 2016

KOULUTUKSEN RAKENTEET UUSIKSI!

Tänään pidettiin Salon seudun ammattiopiston palvelualojen toiminnansuunnittelupäivä. Päivän aikana tehtiin toimenpidesuunnitelmia tulevaisuuteen mm. seuraavista kokonaisuuksista:
- oppijalähtöisyys
- oppimisen tehostaminen 
- palveluiden toteuttaminen
- työpaikalla tapahtuva oppiminen
- opiskelijoiden ohjaus ja erityisopetus
- ammattiylpeys

Rehtorimme Anne Bragge kertoi päivän aluksi uudesta ammatillisen koulutuksen lakiluonnoksesta (linkki luonnokseen blogin välilehdellä Oph:n ohjeet). Sen jälkeen keskustelimme pedagogisista tavoitteista ja suurimmasta asiasta eli siitä, miten tulemme rakenteellisesti koulutuksia toteuttamaan. Käytännössä, minkälaisen koulutustarjottimen tulemme eri aloille rakentamaan. Kävimme myös läpi vuonna 2017 alkavia koulutuksia. 

Päivän aikana liiketalouden opettajat pohtivat mm. käytännön toimia rästien vähentämiseksi ja opintojen etenemisen seuraamiseksi. Hotelli-, ravintola- ja cateringalalla lähdettiin miettimään tiimioppimista, jota nyt kokeillaan uutena hiusalalla. Datanomi-opiskelijat alkavat pitämään digipajoja aikuisopiskelijoille ja johtamisen opettajat teematarjottimen rakentamista esim. kolmeksi vuodeksi eteenpäin. 

Puhdistuspalvelualan opettajat lähtivät miettimään tarjotinmallia siten, että se käy kaikkiin rahoitusmuotoihin (työvoima, oppisopimus, vos). 


Puhdistuspalvelualan opettajat vas. Ritva Piekkala, Merja Alaluusua ja Lotta Jordberg-Hietanen lähtivät hyvin innovatiisesti visioimaan uutta koulutuksen rakennetta! Avuksi otettiin havaintovälineet :)  Uusia ajatuksia syntyi, kun laitettiin "ajatusmyssyt" päähän :) 

Opettajat suunnittelivat, että alalle tehdään teematarjotin ammatillisista perusteista. Koulutukset tulevat jatkuvaan hakuun ja sisäänotot tulevat olemaan tammikuussa, toukokuussa ja syyskuussa. Aloitusvaiheessa pidetään viiden päivän startti, jonka jälkeen opiskelijoille henkilökohtaistetaan oma ohjelma tarjottimelta. 

Käytännössä tarjotin muodostuu viikkorakenteella: esim. maanantaisin työssäoppimista, tiistaisin pakollisia opintoja, keskiviikkoisin käytännön ammattitöitä, torstaisin valinnaisia opintoja ja perjantaisin työssäoppimista tai etäoppimista. 

Opiskelija voi oppimistarpeensa mukaan olla myös enemmän työssäoppimassa tai tarvittaessa enemmän koululla käytännön töissä, mikäli työssäoppiminen ei ole vielä mahdollista. Tähän voidaan rakentaa tukitoimia joustavasti sekä rakentaa monimuotoisia oppimistapoja

Opettajalle ei tule enää omaa ryhmää. Opetustapahtumat jaetaan toteutettavaksi opettajien osaamisen mukaan. Käytännön ammattitöissä voi olla kaksikin opettajaa ohjaamassa ryhmäkoosta riippuen. Vastuuopettajuus jaetaan opiskelijoiden lukumäärän mukaan siten, että kaikille opettajille tulee sama määrä opiskelijoita hopsattavaksi eri rahoitusmuodoista. 


Suuri kiitos kaikille palvelualojen opettajille hyvistä kehittämisideoista! Niistä ajatukset lähtevät ja toteutuskin alkaa jo pelkästään uusiin ajatuksiin suuntautumisesta! Oli ilo työskennellä kanssanne!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti